AR-teknik gör det möjligt att tapetsera virtuellt i ny app

Idag lanserar Boråstapeter appen Wonderwall AR som gör det möjligt att provtapetsera direkt i mobilen eller paddan.

Att välja tapet kan vara svårt. Först ska man välja mönster och sedan ska man räkna på hur många rullar det går åt. För att förenkla processen lanserar nu Boråstapeter appen Wonderwall. Med appen kan man provtapetsera virtuellt innan man bestämmer sig – och även direkt se hur många rullar som går åt och vad de kommer att kosta.

Med hjälp av kamerafunktionen mäts ytan som ska tapetseras enkelt upp. Man kan välja att tapetsera en vägg eller ett helt rum och se resultatet direkt på skärmen. Att byta tapet görs med ett enkelt knapptryck. I appen kan man prova tapeter från alla Boråstapeters kollektioner, sammanlagt över 900tapeter.

”Det kan vara svårt att föreställa sig hur ens sovrum, vardagsrum eller kök kommer att se ut med en ny tapet när man bara har ett tapetprov. Med appen ser man direkt hur en viss tapet passar i ens egna hem. Och den är dessutom väldigt rolig att använda. Det är lätt att fastna med den och gå runt hemma och se rummen byta prägel med nya tapeter”, säger initiativtagaren Oskar Gissberg, Head of Digital på Boråstapeter.

Utvecklad av Chalmersstudenter

Appen bygger på AR-teknik (Augmented Reality). Tekniken, som gör det möjligt att ”förstärka” verkligheten, är samma som används i det populära spelet Pokemon Go. Appen är utvecklad i samarbete med fem studenter vid Chalmers Tekniska Högskola som tillsammans driver bolaget InnoTact Software.

Vi hade kontakt med flera olika webbyråer, men till slut föll valet på Chalmersgänget. De hade både den tekniska kunskapen och de mest kreativa idéerna. Vi är verkligen superimponerade av dem”, säger Oskar Gissberg.

AR är en het teknik som väntas få stort genomslag. Än så länge finns det dock få exempel på faktiska tillämpningar.

Utöver Ikeas app som lanserades häromåret finns det inget liknande på den svenska marknaden. Det känns roligt att vi på Boråstapeter ligger i framkant och driver branschen framåt”, säger Oskar Gissberg.

Tillgänglig för iOS idag – för Android i sommar

Appen finns från och med idag tillgänglig för nedladdning till enheter baserade på iOS. Senare i sommar kommer även en version för Android.

Boråstapeter är ett anrikt företag med rötter från början av 1900-talet, då Waldemar Andrén grundade Boråstapeter med visionen om att "alla svenskar ska ha råd att skapa ett vackrare hem med hjälp av tapet." Boråstapeter inspirerar människor att skapa mer ombonade och personliga hem med svensktillverkade tapeter som håller över tid.

Kontakt:

Oskar Gissberg, Head of Digital
oskar.gissberg@borastapeter.com
+46 704 180 722

Offerförfrågningssajter underlättar valet av hantverkare för vårens renoveringar30.3.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

När den efterlängtade vårsolen äntligen tittar fram blottläggs även skavanker på husfasaden eller taket. Då är det dags att ta tag i de där renoveringsprojekten som fått vila under vinterhalvåret. För privatpersoner som vill anlita hantverkare krävs ofta både tid och kunskap för att kunna jämföra de olika utförarna på marknaden, och ofta hamnar de enskilda firmorna och mindre aktörerna på marknaden utanför. Företaget Enkla Media, som bland annat är aktiva inom konsumentupplysning på webben, vill nu underlätta både för företagare i renoveringsbranschen att få nya kunder och privatpersoner att hitta en skicklig utförare av renoveringstjänster, genom ett antal offertförfrågningssajter.