AR-teknik gör det möjligt att tapetsera virtuellt i ny app

Idag lanserar Boråstapeter appen Wonderwall AR som gör det möjligt att provtapetsera direkt i mobilen eller paddan.

Att välja tapet kan vara svårt. Först ska man välja mönster och sedan ska man räkna på hur många rullar det går åt. För att förenkla processen lanserar nu Boråstapeter appen Wonderwall. Med appen kan man provtapetsera virtuellt innan man bestämmer sig – och även direkt se hur många rullar som går åt och vad de kommer att kosta.

Med hjälp av kamerafunktionen mäts ytan som ska tapetseras enkelt upp. Man kan välja att tapetsera en vägg eller ett helt rum och se resultatet direkt på skärmen. Att byta tapet görs med ett enkelt knapptryck. I appen kan man prova tapeter från alla Boråstapeters kollektioner, sammanlagt över 900tapeter.

”Det kan vara svårt att föreställa sig hur ens sovrum, vardagsrum eller kök kommer att se ut med en ny tapet när man bara har ett tapetprov. Med appen ser man direkt hur en viss tapet passar i ens egna hem. Och den är dessutom väldigt rolig att använda. Det är lätt att fastna med den och gå runt hemma och se rummen byta prägel med nya tapeter”, säger initiativtagaren Oskar Gissberg, Head of Digital på Boråstapeter.

Utvecklad av Chalmersstudenter

Appen bygger på AR-teknik (Augmented Reality). Tekniken, som gör det möjligt att ”förstärka” verkligheten, är samma som används i det populära spelet Pokemon Go. Appen är utvecklad i samarbete med fem studenter vid Chalmers Tekniska Högskola som tillsammans driver bolaget InnoTact Software.

Vi hade kontakt med flera olika webbyråer, men till slut föll valet på Chalmersgänget. De hade både den tekniska kunskapen och de mest kreativa idéerna. Vi är verkligen superimponerade av dem”, säger Oskar Gissberg.

AR är en het teknik som väntas få stort genomslag. Än så länge finns det dock få exempel på faktiska tillämpningar.

Utöver Ikeas app som lanserades häromåret finns det inget liknande på den svenska marknaden. Det känns roligt att vi på Boråstapeter ligger i framkant och driver branschen framåt”, säger Oskar Gissberg.

Tillgänglig för iOS idag – för Android i sommar

Appen finns från och med idag tillgänglig för nedladdning till enheter baserade på iOS. Senare i sommar kommer även en version för Android.

Boråstapeter är ett anrikt företag med rötter från början av 1900-talet, då Waldemar Andrén grundade Boråstapeter med visionen om att "alla svenskar ska ha råd att skapa ett vackrare hem med hjälp av tapet." Boråstapeter inspirerar människor att skapa mer ombonade och personliga hem med svensktillverkade tapeter som håller över tid.

Kontakt:

Oskar Gissberg, Head of Digital
oskar.gissberg@borastapeter.com
+46 704 180 722

TVabbonnemanget.se breddar med digitala streamingtjänster17.2.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Samtidigt som linjär-tv tappar tittare så får play- och streamingtjänsterna allt fler användare. De populäraste streamingtjänsterna, SVT Play och Youtube, är fria från både kostnader och abonnemang, men kunder är också beredda att betala för innehållet. Det visar ny statistik som pekar på att de mest populära abonnemangs-tjänsterna i Sverige (Netflix, Viaplay och HBO Nordic), samtliga har ökat antalet abonnenter.

Samlingslån.se lanserar ny hemsida10.2.2020 15:59:15 CETPressmeddelande

Samlingslån.se lanserar sin nya hemsida med fler jämförelser än innan. Sedan 2013 har samlingslån.se jämfört och guidat besökare till ett bättre samlingslån. I och med den nya hemsidan ligger nu fokusen på att bättre guida och hjälpa de som har svårt att få ett samlingslån, som är bättre än de lån som man har tänkt att lösa. De allra flesta blancolån som tas idag är varken till bil och renoveringar, det används för att samla gamla små-skulder.