Arbetet med kvalitetssäkring av hälsoappar igång

Nu har startskottet gått för SIS standardiseringsarbete för kvalitetssäkring av hälsoappar. Arbetsgruppen består av experter från landsting, myndigheter och näringsliv. Arbetet kommer att ske inom ramen för uppdraget som SIS kommitté för hälso- och sjukvårdsinformatik har.

– Utvecklingen går ohyggligt fort och det finns ett tydligt behov av att finna stöd för att kvalitetssäkra appar inom vård och omsorg. Vi ska komma ihåg att appar är en del av digitaliseringen av vård och omsorg, så vi behöver en god bredd på expertisen för att få med helheten tidigt i arbetet, säger Lena Morgan, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Arbetet kommer att påverkas av regulatoriska krav inom Europa och det kommer initialt att finnas ett behov av att arbeta med definitioner och skillnader mellan olika begrepp som används.

– Att följa och vid behov påverka internationellt arbete, befintligt eller nya initiativ inom området, blir en av uppgifterna. Jag hoppas att vi från svenskt håll kommer att kunna göra avtryck internationellt och hämta hem kunskap och erfarenhet till Sverige, säger Jenny Acaralp, projektledare, SIS.

– Patienter och andra användare ska i framtiden kunna lita till 100 procent på det som en app levererar. Sådan tillit skapas genom att den tjänst som appen levererar har sin grund i evidens och att den data som genereras är tillförlitlig, säger Lena Morgan.

Om arbetsgruppen

Arbetsgruppen består nu av åtta representanter från följande organisationer: Telia Sverige, Doktor 24, E-hälsomyndigheten, Landstinget i Värmland, Läkemedelsverket, CompuGroup Medical Sweden, Permobil, To be To do. Ordförande kommer att tillsättas vid nästa möte. Det är möjligt att engagera sig i arbetet för de organisationer som vill.

Om SIS kommitté för hälso- och sjukvårdsinformatik

Kommittén SIS/TK 334 har funnits i mer än 20 år och utgörs av en representation från landsting/regioner, universitet, myndigheter och näringsliv. Kommittén arbetar aktivt inom den globala standardiseringsorganisationen ISO och den europeiska standardiseringsorganisationen CEN med alla områden inom hälsoinformatiken som behöver standardiseras. Några exempel är semantik, säkerhet, läkemedelsinformation, arkitektur och nya områden som t.ex. genetikinformation och hälsoappar.

Läs mer om SIS/TK 334

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande