Arbetet med kvalitetssäkring av hälsoappar igång

Nu har startskottet gått för SIS standardiseringsarbete för kvalitetssäkring av hälsoappar. Arbetsgruppen består av experter från landsting, myndigheter och näringsliv. Arbetet kommer att ske inom ramen för uppdraget som SIS kommitté för hälso- och sjukvårdsinformatik har.

– Utvecklingen går ohyggligt fort och det finns ett tydligt behov av att finna stöd för att kvalitetssäkra appar inom vård och omsorg. Vi ska komma ihåg att appar är en del av digitaliseringen av vård och omsorg, så vi behöver en god bredd på expertisen för att få med helheten tidigt i arbetet, säger Lena Morgan, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Arbetet kommer att påverkas av regulatoriska krav inom Europa och det kommer initialt att finnas ett behov av att arbeta med definitioner och skillnader mellan olika begrepp som används.

– Att följa och vid behov påverka internationellt arbete, befintligt eller nya initiativ inom området, blir en av uppgifterna. Jag hoppas att vi från svenskt håll kommer att kunna göra avtryck internationellt och hämta hem kunskap och erfarenhet till Sverige, säger Jenny Acaralp, projektledare, SIS.

– Patienter och andra användare ska i framtiden kunna lita till 100 procent på det som en app levererar. Sådan tillit skapas genom att den tjänst som appen levererar har sin grund i evidens och att den data som genereras är tillförlitlig, säger Lena Morgan.

Om arbetsgruppen

Arbetsgruppen består nu av åtta representanter från följande organisationer: Telia Sverige, Doktor 24, E-hälsomyndigheten, Landstinget i Värmland, Läkemedelsverket, CompuGroup Medical Sweden, Permobil, To be To do. Ordförande kommer att tillsättas vid nästa möte. Det är möjligt att engagera sig i arbetet för de organisationer som vill.

Om SIS kommitté för hälso- och sjukvårdsinformatik

Kommittén SIS/TK 334 har funnits i mer än 20 år och utgörs av en representation från landsting/regioner, universitet, myndigheter och näringsliv. Kommittén arbetar aktivt inom den globala standardiseringsorganisationen ISO och den europeiska standardiseringsorganisationen CEN med alla områden inom hälsoinformatiken som behöver standardiseras. Några exempel är semantik, säkerhet, läkemedelsinformation, arkitektur och nya områden som t.ex. genetikinformation och hälsoappar.

Läs mer om SIS/TK 334

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00 CETPressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.