Arbetet med reformer på bostadsmarknaden måste fortsätta

Fri hyressättning vid nyproduktion är en av de reformer som behövs för att få till stånd en bättre fungerande bostadsmarknad. Vi konstaterar att det i nuläget inte finns möjlighet att få igenom reformen i riksdagen.

–Vi kan konstatera att det i nuläget inte finns stöd i riksdagen för en fri hyressättning vid nyproduktion. Reformen med en friare hyressättning vid nyproduktion är en viktig att pusselbit i genomförandet för ett större och mer varierat utbud av bostäder, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Oavsett hur nästa regering kommer se ut måste arbetet med reformer för en bättre fungerande bostadsmarknad fortsätta för att fler ska ha möjlighet till en bostad.

– Vi kommer oavsett regeringen fortsätta arbete för en bättre fungerande bostadsmarknad med fler bostäder, säger Anders Holmestig.

Gör det lättare att vräka kriminella lokalhyresgäster30.10.2021 11:01:20 CEST | Pressmeddelande

På Socialdemokraternas partikongress i veckan som kommer ska förslag om att göra det enklare att vräka kriminella bostadshyresgäster diskuteras. Men i debatten glöms bort att en stor del av den organiserade ofta äger rum i hyrda lokaler. Här är det mycket svårt att bli av med kriminell verksamhet. Det måste bli ett stopp på att utnyttja fastigheter och affärslokaler för avancerade brottsupplägg utan att fastighetsägaren har möjlighet att bli av med lokalhyresgästen. Det måste bli lättare att säga upp brottsliga lokalhyresgäster. Vi föreslår fyra konkreta åtgärder.

Omsättningen i Borås stadskärna följde pandemins vågor – men Knalleland höll emot28.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen i Borås stadskärna minskade med 18,4 procent under pandemiåret 2020, vilket är ett lite större tapp än i andra jämförbara städer. Knalleland behöll däremot större delen av sin omsättning och såg endast en marginell minskning på 0,2 procent. Hotellbranschen har haft det tuffast, medan försäljningen av dagligvaror har ökat såväl i stadskärnan som i Knalleland. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.