Arbetet påbörjat med fördelning av det akuta stödpaketet

Efter regeringens beslut om ett akut stödpaket på 500 miljoner kronor till idrottsrörelsen kommer arbetet med fördelning av stödet nu påbörjas av Riksidrottsförbundet.

– Vi är glada över att regeringen agerat snabbt i en svår tid. Det är bra att regeringen ger Riksidrottsförbundet förtroendet att fördela stödet. Detta kommer självklart göras i dialog med regeringen men friheten att fördela på det sätt idrotten tror är det bästa kommer vara viktig. Idrotten får inte låsas in i ramar som sedan riskerar att inte vara relevanta ifall situationen förändras, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Samtliga specialidrottsförbund har informerats om regeringens beslut och RF har nu bildat en referensgrupp med 10 förbund.

– Arbetet kommer innebära att vi vänder och vrider på detta för ett så bra resultat som möjligt. Referensgruppen kommer vara ett viktigt stöd i vårt arbete, säger Björn Eriksson.

Onsdagen den 18 mars lämnade Riksidrottsförbundet över en första analys av de ekonomiska konsekvenserna till kultur- och idrottsminister Amanda Lind.

– Ambitionen är att vi ska börja betala ut pengar så fort som möjligt. Redan nu kan jag nog säga att alla kommer inte att bli nöjda. Om pandemin fortsätter under längre tid kommer kostnaderna dessutom att öka ytterligare. Det är viktigt att vårt stöd lindrar de konsekvenser som uppstått för den ideella idrottsrörelsen, säger Björn Eriksson.

– Situationen är tuff för många av våra förbund och föreningar. Men jag gläds också åt den fantastiska kämparvilja som finns där många lägger om sin träning och försöker tänka nytt. Många erbjuder sig dessutom att till exempel stödja de äldre med att handla mat, hämta mediciner eller gå hundpromenader. Det är idrottsrörelsens styrka, att bidra när det verkligen gäller trots en mycket svår situation, säger Björn Eriksson.

Referensgrupp består av

• Fotboll – Karl-Erik Nilsson
  • Ishockey – Anders Larsson
  • Friidrott – Johan Storåkers
  • Skidor – Karin Mattsson
  • Innebandy – Märit Bergendahl
  • Svemo – Håkan Leeman
  • Cykel -Stefhan Klang
  • Orientering – Maria Krafft Helgesson
  • Budo- och kampsport – Mona Lundkvist
  • Parasport – Åsa Llinares Norlin

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Idrotten behovs under och efter coronakrisen - öppet brev från RF-SISU Örebro län2.4.2020 15:00:20 CESTPressmeddelande

Många är vi som såg fram emot att följa Örebro Hockey, Linde Volley och Örebro Volleyboll i slutspelen eller KIF Örebro och Örebro SK:s start i fotbollens högsta serier. Men den mångfald av idrottssändningar vi kunnat följa dagligen från hela världen visas inte längre. Idrottsupplevelser som behövs som bäst nu när allt mer av oro och tristess kommer in i vår tillvaro.

Barn och ungdomsidrott prioriteras i fördelning av ekonomiskt stöd1.4.2020 20:12:01 CESTPressmeddelande

Idrottsrörelsen är ett av många samhällsområden som drabbas av Coronakrisen. Arbetet med hur fördelning ska ske av de 500 miljoner kronor som regeringen ska tilldela idrottsrörelsen i akut stöd har fortsatt. I kväll hade Riksidrottsförbundet och dess referensgrupp med 10 SF sitt andra möte och diskuterade Riksidrottsförbundets förslag till övergripande principer för fördelningen.

Beslut i Riksidrottsstyrelsen att egna medel går till bekämpning av corona31.3.2020 08:27:58 CESTPressmeddelande

Riksidrottsstyrelsen har fattat beslut om att det bör finnas möjlighet för föreningar att söka projektstöd inom ramen för barn- och ungdomsidrotten via ytterligare ett kriterium, nämligen bibehållen verksamhet under tiden för restriktioner med anledning av Coronapandemin. Det kan handla om att köpa in utrustning för att bedriva utomhusträning eller genomföra annorlunda idrottsverksamhet, exempelvis digital.