Statens servicecenter

Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar till servicekontoren i Stockholms län

Dela
Den 1 november tar Statens servicecenters servicekontor i Stockholms län över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontor för att få hjälp med enklare ärenden och allmän information om Arbetsförmedlingens erbjudanden och tjänster. På servicekontoret går det också att få guidning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, skriva in sig som arbetssökande, aktivitetsrapportera, använda datorer för självservice samt för att skriva ut och fylla i blanketter.

– Nu blir det lättare för många av våra besökare när fler myndighetstjänster samlas under ett och samma tak. Vi ser fram emot att välkomna arbetssökande och arbetsgivare för att bland annat vägleda dem i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, säger Maria Uddin Åkeson, regionchef på Statens servicecenter.

– Samarbetet med Statens servicecenter är ett viktigt led i arbetet med att säkerställa en lokal närvaro och innebär att vi blir mer tillgängliga på fler platser. Det stärker våra möjligheter att hjälpa arbetssökande och arbetsgivare, säger Joanna Erikson, regionsamordnare Arbetsförmedlingen Stockholm Gotland

Kundtorgstjänsten finns på samtliga servicekontor i Stockholms län:

Brandbergen, Hallunda, Kista, Kungsholmen, Norrtälje, Sundbyberg, Södertälje och på Regeringsgatan i Stockholm city. Den 1 november invigs det nya servicekontoret i Stockholm på Liljeholmsvägen 22 i Liljeholmen.

Från den 1 november är det servicekontoren i Stockholms län som tar emot spontanbesök som gäller Arbetsförmedlingens tjänster. Arbetssökande med behov av bokade besök på Arbetsförmedlingen kommer även i fortsättningen att erbjudas denna möjlighet hos Arbetsförmedlingen.

Den 2 juli 2019 tecknades en överenskommelse om samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter. Målet var att servicekontoren tar över den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg.

Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Sammanlagt har servicekontoren i landet drygt 2,4 miljoner besökare årligen.

Mer information och kontakt

Maria Uddin Åkeson, regionchef Statens servicecenter, 010-557 00 24
Statens servicecenters presstjänst, 072-205 94 28

Arbetsförmedlingens presstjänst, 010-486 10 00

Nyckelord

Om

Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till och med år 2024 utökar vi till 147 servicekontor.

På våra servicekontor ger vi vägleding och service i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

 

Följ Statens servicecenter

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye