Statens servicecenter

Arbetsförmedlingens kundtorg till ännu fler servicekontor

Dela

I oktober tar ytterligare 22 av Statens servicecenters servicekontor över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Totalt erbjuder hittills 69 servicekontor denna service.

Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontor för att få hjälp med enklare ärenden som allmän information och guidning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, skriva in sig som arbetssökande, aktivitetsrapportera, använda datorer för självservice samt för att hämta och fylla i blanketter.

I oktober tar Statens servicecenter över delar av Arbetsförmedlingens kundtorgstjänster på följande orter:

Alingsås, Borlänge, Falun, Kalmar, Karlskrona, Kristianstad, Kungälv, Köping, Ljungby, Luleå, Malung, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Nässjö, Oskarshamn, Sundsvall, Sveg, Västerås, Örebro; Vivalla, Örnsköldsvik och Östersund.

– När fler myndighetstjänster samlas under ett tak blir det lättare för många av våra besökare. Vi ser fram emot att välkomna arbetssökande och arbetsgivare för att bland annat vägleda dem i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, säger Statens servicecenters generaldirektör Thomas Pålsson.

– Samarbetet med Statens servicecenter gör att vi kan erbjuda kunderna generösare öppettider på ännu fler orter i landet, vilket är mycket positivt. Denna service är ett viktigt komplement till den service vi erbjuder via våra digitala tjänster och vårt nuvarande kontorsnät, säger Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Mindhammar.

Sedan tidigare har kundtorgstjänster införts på följande orter: Arvika, Avesta, Eskilstuna, Eslöv, Falköping, Gislaved, Gällivare, Hagfors, Haparanda, Hudiksvall, Härnösand, Hässleholm, Jokkmokk, Kiruna, Klippan, Kramfors, Kristinehamn, Kungsbacka, Landskrona, Ljusdal, Ludvika, Lycksele, Mariestad, Mora, Motala, Piteå, Sala, Simrishamn, Skellefteå, Sollefteå, Sorsele, Storuman, Strängnäs, Strömsund, Strömstad, Söderhamn, Torsby, Tranås, Vansbro, Vetlanda, Vilhelmina, Vänersborg, Växjö, Åmål, Åsele, Älmhult och Överkalix.        

Den 2 juli 2019 tecknades en överenskommelse om samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter. Målet var att servicekontoren tar över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg.

Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Sammanlagt har servicekontoren i landet drygt 3 miljoner besökare årligen.

Mer information och kontakt

Johan Eriksson, presskommunikatör på Statens servicecenter, 072-205 94 28

Arbetsförmedlingens presstjänst, 010-486 10 00

Nyckelord

Om

Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag på 117 servicekontor över hela landet.

Från den 1 juni 2019 driver vi de statliga servicekontoren dit privatpersoner och företagare kan vända sig för att få information och service kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket.

Följ Statens servicecenter

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum