Arbetsförmedlingens nedläggningar: M utgår från att man ”trots färre kontor ska kunna lösa sitt uppdrag”

Det har varit blandade bud från Skånemoderaterna kring förslaget om 17 av 23 stängda Arbetsförmedlingskontor. När beskedet kom kallades det ”vandalism”, men när frågan ställs om konkreta åtgärder från Regionens sida återkommer man med svaga formuleringar om att frågan kommer att bevakas.

- Från Vänsterpartiets sida är vi oroade inte bara över alla de som nu sägs upp, utan även över alla de som tar del av Arbetsförmedlingens program för rehabilitering, anpassade arbetsplatser för funktionshindrade och integreringsprogram för nyanlända. Myndighetens uppdrag är brett och handlar inte bara om arbetsgivares kompetensförsörjningsbehov och arbetsmarknadsprognoser. Regionen borde pressa på Regeringen, så som man gjort i andra frågor, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne.

Förslaget till nedläggningar bygger på den nationella budget Moderaterna och Kristdemokraterna fick igenom Riksdagen i januari. Centerpartiet, Liberalerna och Sverigedemokraterna lade ner sina röster och släppte fram budgeten. I Skånes regionala utvecklingsplan har man gemensamt formulerat ett mål om att ”skapa möjligheter för människor att kunna bo, leva och verka i hela Skåne” under det man kallar Det flerkärniga Skåne.

- Vi vill se tillgänglighet till stöttning från Arbetsförmedlingen även om man bor på en mindre ort, men nu kan man tvingas resa långt till närmsta kontor. Har man dessutom behov av stöd kring processer som blir alltmer digitaliserade eller behöver en tjänst anpassad efter just sin egen arbetsförmåga är risken att man nu hamnar mellan stolarna. Här borde Region Skåne driva på aktivt för att behålla det stödet för sina invånare, säger Angelica Svensson, Vänsterpartiets representant i Regionala Utvecklingsnämnden.

Debatt i frågan hölls under möte med Regionfullmäktige 9/4. Vänsterpartiet lämnade in en interpellation inför mötet - den och Anna Jähnkes (M) skriftliga svar kan läsas här.

Angelica SvenssonErsättare Regionala Utvecklingsnämnden (V)

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.