Arbetsgivare har svårt att utbilda i teknisk kompetens

Hälften av arbetsgivarna i Sverige tycker att det är svårt att utbilda medarbetare i de tekniska färdigheter som krävs för att klara kompetensförsörjningen, enligt ManpowerGroups rapport Skills Revolution. Trots svårigheterna planerar hela 91 procent att vidareutbilda sin personal.

– Vår tids stora utmaning ligger i förmågan att snabbt kunna anpassa den kompetens vi har till samhällets digitalisering och övriga utveckling. Arbetsgivare behöver stötta sina medarbetare i att utveckla deras kompetenser för att organisationen ska vara fortsatt konkurrenskraftig. Det är glädjande att rapporten visar att svenska företag har förstått detta. Även medarbetare måste ta ansvar för sin egen kompetensutveckling, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.

Utvecklingen på arbetsmarknaden gör att efterfrågan på tekniska och digitala färdigheter ökar på många håll, i takt med att uppgifter automatiseras och kompetenskraven förändras. Hälften av de svenska arbetsgivarna, 51 procent, tycker dock att det är svårt att utbilda medarbetare i den tekniska kompetens som behövs för att klara kompetenskraven.

Rapporten visar också att efterfrågan på ”mjuka” förmågor, som samarbetsförmåga och kommunikation, ökar. En tredjedel av arbetsgivarna, 31 procent, tycker att det är svårt att utveckla medarbetarna i detta. Trots utmaningarna planerar ändå 91 procent av arbetsgivarna i Sverige att vidareutbilda sin personal för att klara kompetensförsörjningen.

– Globalt bedömer arbetsgivarna att det är svårare att stärka medarbetarnas mjuka förmågor än de tekniska färdigheterna, medan det i Sverige är tvärtom. Vi ligger i framkant när det gäller att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter, men för att behålla den positionen måste vi säkerställa att innehållet i utbildningsinsatserna svarar upp mot kompetensbehoven både nu och på sikt, säger Mikael Jansson.

Rapporten slår också hål på myten om att digitaliseringen kommer innebära att jobben försvinner. Nio av tio arbetsgivare, 93 procent, säger att antalet anställda i deras företag kommer att förbli detsamma eller öka under de närmsta två åren till följd av automatiseringen. 46 procent planerar att ta in gig-jobbare för att möta behoven på arbetskraft.

– Arbetsmarknaden och jobben digitaliseras i snabb takt, vilket kan låta skrämmande. Men mycket pekar på att det faktiskt kommer leda till att fler jobb skapas. Vi ser också en tydlig trend där allt fler arbetstagare faktiskt väljer tillfälliga uppdrag före en traditionell anställning, säger Mikael Jansson.

Tipslista: 7 sätt att framtidssäkra er kompetens
(se även som faktablad via länk nedanför)

1. Låt ledarskapet visa vägen
    Förändringsresan sker genom chefen. Låt chefen visa vägen genom att skapa förutsättningar för en kultur där innovation och lärande står i fokus.
  2. Etablera en kompetensstrategi
    Uppgifter och kompetensbehov förändras snabbt, och de organisationer som inte har en strategi för att hänga med riskerar att halka efter. En sådan strategi bör kartlägga behoven av utbildning, rekrytering, tillfällig arbetskraft eller att förflytta kompetens inom företaget.
  3. Prioritera jämställdhetsarbetet
    Målet för alla arbetsgivare måste vara att kvinnor och män ska ha samma möjligheter att utvecklas och göra karriär. Arbeta aktivt med att främja jämställdhet på arbetsplatsen för att ta tillvara på all tillgänglig kompetens och skapa nöjda medarbetare.
  4. Fokusera på framtidens medarbetare
    År 2025 kommer två tredjedelar av den globala arbetsstyrkan att utgöras av Millennials och Generation Z, som har andra krav på sina arbetsgivare. Bli en attraktiv arbetsgivare genom att möta gruppernas behov, bland annat genom att erbjuda flexibla arbetslösningar.
  5. Kartlägg potentialen
    Undvik att bygga kunskapssilos och använd de kompetenser ni redan har genom att hjälpa medarbetare att byta roller eller arbetsuppgifter. Genom att använda tester, data och analys kan arbetsgivare se till att rätt kompetens hamnar på rätt ställe inom organisationen.
  6. Skräddarsy utbildningar
    Utveckla kompetensen hos de medarbetare ni redan har med skräddarsydda utbildningsinsatser. Främja också en kultur av ett ständigt lärande i organisationen, som bidrar till att ni snabbare kan möta omvärldens nya krav.
  7. Satsa på mjuka förmågor
    Mjuka förmågor, som exempelvis kommunikations- och samarbetsförmåga, är ofta svårare att utveckla än tekniska färdigheter. Organisationer behöver därför anpassa sina rekryteringsstrategier för att fånga upp kandidater

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Skills Revolution 4.0
Skills Revolution är en årlig rapport från ManpowerGroup som undersöker hur automatiseringen påverkar utvecklingen på arbetsmarknaden. I årets undersökning "Skills Revolution 4.0 Humans Wanted: Robots Need You", deltog 19 000 arbetsgivare i 44 länder. Läs hela rapporten via länken här nedanför.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.