Arbetsgivare och fack i stor gemensam informationskampanj – vill locka ungdomar till grafisk industri
Idag lanseras den mellan Grafiska Företagen och GS-facket gemensamma informationskampanjen GRAFX, med syfte att locka ungdomar till utbildning och arbete inom den grafiska industrin. Stora förändringar och anpassning till en digitaliserad värld har påverkat branschen och behovet av yrkeskunnig arbetskraft tilltar.
Kampanjen rullas idag ut på flera plattformar däribland en ny interaktiv webbsida, rikstäckande digital annonskampanj samt aktiviteter i sociala medier.
Så här säger Grafiska Företagens VD Ravindra Parasnis i en kommentar:
- Att rekrytera unga människor till den grafiska industrin har varit svårt. Detta beror främst på att unga människor idag har liten kunskap om bredden som finns på marknaden. Med den här kampanjen vill vi ändra på det och visa vilken framtidsbransch grafisk industri är.
Svårigheten att rekrytera har framkommit i en undersökning som genomförts i de 450 medlemsföretag som ingår i Grafiska Företagen. Detta är upptakten till den omfattande informationskampanj som idag lanseras under samlingsnamnet GRAFX. Kampanjen syftar till att väcka intresse för branschen och yrket med målsättningen att få fler att söka sig till gymnasieutbildning, yrkesintroduktion, utbildning på yrkeshögskola samt högskola och universitet. Utformningen av kampanjen har skett ur ett mångfaldsperspektiv. Tanken är att unga människor skall kunna identifiera sig och uppmuntras till att söka utbildning inom yrket, oavsett kön eller etnicitet. LO:s Ungsekreterare Josefin Johansson välkomnar satsningen:
- Jag är själv yrkesutbildad och vet hur viktiga sådana här initiativ är för tillväxt och fler jobb. Särskilt positivt är satsningen på ökad mångfald och på att få fler kvinnor att söka sig till branschen. Här borde fler följa efter.
Denna informationsinsats är viktig för att möta den grafiska industrins framtida behov, möjlighet att förbli i Sverige och inte minst ge nya arbetstillfällen.
- Den grafiska industrin är en fantastisk kreativ bransch, med allt från smarta förpackningar till spännande trycktekniker. Branschen har även som spridare av det skrivna ordet en viktig demokratisk roll i samhället. Vi ser ett tydligt behov av att nå ut till ungdomar och uppmuntra till arbete inom dessa yrken, säger Madelene Engman, första vice förbundsordförande, GS-facket.
Filmer om grafiska yrken: Gabriela, Dominic, Senko, Andreas
För mer information vänligen kontakta:
Maria Wikström, Bransch- och kommunikationschef på Grafiska Företagen, tel 070 532 68 02
Linda Tillybs, Kommunikatör på GS-facket, tel 072 560 72 40
Bakom grafx.se står Grafiska Företagen och GS-facket. Arbetet med att främja företagens kompetensförsörjning och skapa jobb för unga bedrivs inom ramen för det parts-sammansatta organet Grafiska Yrkesnämnden.
Nyckelord
Kontakter
Maria WikströmBransch- och Kommunikationschef
Fotograf: Niklas Palmklint
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
Student från Uppsala finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Innanför” som visar en liten skrikande figur instängd i en rysk babusjkadocka blev designstudenten Agnes Nordh från Uppsala en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen visar hur vi gömmer våra åsikter av rädsla.
22-årig designstudent spränger yttrandefriheten – vinner pris12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Sprängkraft”, som visar pennor formerade till en dynamitladdning, vinner den 22-åriga designstudenten Isabella Wretman årets PrintPower Award. Affischen belyser kraften i det skrivna ordet, den hotade yttrandefriheten och de risker som kommer med att uttrycka sig fritt.
Berättarministeriet prisas på Läromedlets dag8.11.2023 07:46:31 CET | Pressmeddelande
Berättarministeriet har under 12 år gjort avgörande insatser i utsatta områden för ungas läs- och skrivförmåga. Färdigheter som är grundläggande för att kunna ta till sig utbildning och bli en väl fungerande samhällsmedborgare. För detta belönas nu Berättarministeriet med Grafiska Företagens och Medieföretagens branschpris på 100 000 kr.
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum