Svenska Fordonsbranschen

Arbetsgivarens ansvar vid jobb med elfordon

Dela
Hur påverkar elfordonen blåljusmyndigheternas arbete och vad behöver arbetsgivarna ha för kunskaper och resurser för att deras medarbetare ska kunna hantera elfordon? Välkommen till Mekonomen Vårby allé 53 i Vårby i södra Stockholm den 13/1 kl 10:00 – så berättar vi på Sveriges Fordonsverkstäders Förening mer om detta. På plats finns även polismyndigheten som informerar om vad de gör för att kunna hantera elfordon.

Idag är det många arbetsgivare som är skyldiga att ha kunskap och förmåga att hantera riskerna som är förknippade med elfordon. Det kan handla om allt från att jobba i ett elfordon till att exempelvis bärga, flytta eller rädda människor ur ett havererat eller brinnande elfordon.

Eldrivna fordon innebär, genom sin drivlina bestående av elmotor och högspänningsbatteri, flera olika typer av risker som inte är förknippade med konventionella fordon med bensin/etanol- eller dieselmotor.

För verksamheter som exempelvis polisen, räddningstjänsten, fordonsverkstäder och bilhandeln – vilka på olika sätt hanterar elfordon i sin verksamhet – så innebär det att dessa arbetsgivare är skyldiga att själva ha kunskaper, beredskap och utrustning för att kunna bemöta och hantera de risker som är förknippade med elfordon, samt se till att medarbetarna också har rätt kunskaper.

Hos Sveriges största myndighet – polisen – jobbar man nu med frågan för att riskmedvetenheten ska öka så att alla berörda medarbetare på arbetsgivar- och medarbetarnivå ska ha rätt kunskaper, beredskap och utrustning för att kunna bemöta och hantera de risker som är förknippade med elfordon i den typ av arbete och risksituationer som polisen exponeras för.

Den 13/1 kl. 10:00 finns Sveriges Fordonsverkstäders Förenings vd Bo Ericsson och före detta brandmannen och experten Tommy Carnebo från företaget Dafo Vehicle Protection plats på Mekonomen Vårby allé 53 i Vårby för att berätta om riskerna förknippade med elfordon och hur berörda arbetsgivare ska se till att de kan ta sitt arbetsgivaransvar för att hantera elfordon rätt.
På plats finns också Ulf Malmqvist från Utvecklingscentrum Stockholm på Nationella operativa avdelningen som berättar om hur man inom polisen jobbar med frågan.

Nyckelord

Kontakter

Tommy Carnebo
Risk Management Specialist
tommy.carnebo@dafo-vehicle.com, 070-1615564

Bilder

Länkar

Om

Svenska Fordonsbranschen
Svenska Fordonsbranschen
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.fordonsverkstader.se/

SFVF är en branschförening för fordonsbranschen som jobbar för konkurrens på lika villkor.

Följ Svenska Fordonsbranschen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen

Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer27.9.2023 11:10:58 CEST | Pressmeddelande

En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye