Work and Passion

Arbetskraftsbrist leder till nya ersättningsmodeller

Idag är konkurrensen om kompetens i vissa branscher så hård att kandidater har börjat få betalt när en arbetsgivare eller rekryterare vill komma i kontakt eller intervjua dem. Work and Passion ser till att användarna tar ägande kring sin kompetens samtidigt som de får betalt varje gång ett rekryterande bolag vill komma i kontakt.

– Det är en enorm förskjutning vi nu ser på arbetsmarknaden. Många arbetsgivare uppger att de inte kan ta uppdrag eller beställningar de får in på grund av arbetskraftsbrist. Den typen av situationer driver på utvecklingen mot att arbetstagare får mer och mer makt, säger Aida Berbic, talent agent på Work and Passion.

Även om många branscher lider av arbetskraftsbrist har arbetsmarknaden sett likadan ut i många år. Det mesta har skett på arbetsgivarens villkor och arbetstagare har länge varit glada så länge de fått ett jobb. Work and Passion vill förändra detta och samtidigt lösa bristen på relevant kompetens genom bättre matchning.

– Såvitt jag vet är vi först i Sverige, kanske i världen, att betala arbetssökande för deras kompetens och därmed flyttar vi en del av kontrollen till arbetstagarna. Även om man inte aktivt söker jobb är en registrering hos oss fördelaktig. Framför allt då man alltid är aktuell för jobb man inte visste fanns, eller drömjobbet som precis utannonserats, säger Aida Berbic.

Genom tjänsten får användarna bättre insyn i rekryteringsprocessen samtidigt som de inte hamnar i processer för tjänster som inte är relevanta för dem. Betalning sker vid tre tillfällen – vid kontakt, intervju samt vid anställning. Kompetensbanken väntas öka snabbt i storlek och företaget tror även att tjänsten kommer att attrahera eftertraktade personer som inte aktivt söker jobb men som är intresserade om rätt erbjudande kommer.

Bakom Work and Passion står börsnoterade MoxieTech. Satsningen på HR-tech genom Work and Passion är deras största hittills.

Läs mer på www.workandpassion.se

Aida Berbic, talent agent Work and Passion,
aida.berbic@workandpassion.se, 070-546 12 22

Johan Ahlgren, affärsutvecklare Work and Passion,
johan.ahlgren@workandpassion.se, 070-741 94 90

Aida Berbic, talent agent på Work and Passion.
Johan Ahlgren, affärsutvecklare på Work and Passion.

Work and Passion
Hantverkargatan 27

Work and Passion ser till att arbetsgivare och rekryteringsbolag kapar tid och sparar pengar i sitt sökande efter kandidater. Med Work and Passion får arbetssökande som registrerat sitt CV betalt varje gång ett rekryterande bolag vill komma i kontakt. Företaget grundades 2015 och betalningsfunktionen lanserades 2018. Work and Passion är en del av koncernen MoxieTech Group AB vars huvudsakliga verksamhet är kompetensförsörjning och HR-tech.