Arbetslöshetsstatistiken: Verkligheten springer ifrån regeringens politik

Den ökande arbetslösheten sätter ytterligare press på myndigheten Arbetsförmedlingen. Samtidigt lyser de nödvändiga resurserna till myndigheten med sin frånvaro. Fackförbundet ST menar att januariavtalets skygglappar riskerar att förvärra situationen för alla de som kommer att bli arbetslösa.

- När nu arbetslöshetsstatistiken visar att regeringens egna prognoser inte längre håller, måste man vara beredd att ompröva sin syn Arbetsförmedlingen. Krisen visar att det behövs mer resurser för myndigheten, säger ordföranden för Fackförbundet ST Britta Lejon.

Fackförbundet ST har tidigare lyft behovet av ökade förvaltningsanslag till Arbetsförmedlingen för att man ska kunna hantera de ökade behoven. De 330 miljoner kronor som regeringen aviserade i mars beräknades redan då vara för lite för att myndigheten skulle kunna bibehålla sin kapacitet, än mindre rusta för en anstormning av fler arbetssökanden. Riskan är fortfarande överhängande att myndigheten tvingas varsla många av sina anställda i höst. Trots det har regeringen sedan dess presenterat ytterligare ändringsbudgetar, där Arbetsförmedlingens prekära situation har lämnats utan åtgärd.

- Satta under stor politisk press valde Januaripartierna att pausa reformeringen av Arbetsförmedlingen i samband med pandemin. Men man verkar fortfarande inte ha förstått vilken situation man sätter de arbetslösa i genom att fortsätta hantera myndigheten Arbetsförmedlingen på detta valhänta sätt. Man måste inse att verkligheten har sprungit ifrån reformeringsexperimentet, säger Britta Lejon.

ST kommenterar budgeten: Bättre sent än aldrig att rädda Arbetsförmedlingens kontor21.9.2020 09:55:07 CESTPressmeddelande

Regeringens budgetproposition innebär att Arbetsförmedlingen får 1 miljard kronor i tillskott under nästa år, bland annat för att stärka den lokala närvaron. Fackförbundet ST ser det som en delseger i arbetet med att återupprätta Arbetsförmedlingens förmåga att hantera den ökade arbetslösheten. ST välkomnar också regeringens satsning på civilt försvar, en bekräftelse på statsförvaltningens avgörande samhällsfunktion vid allvarliga kriser.