Arbetsmarknadsministern på HRFs kongress: ”Ingen ska behöva bli bortsorterad!”

"Det är ett problem när hörselskadade inte får det stöd man har behov av. Med rätt förutsättningar och hjälpmedel kan hörselskadade jobba som vem som helst. Ingen ska behöva bli bortsorterad!" Det sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) när hon talade på Hörselskadades Riksförbunds kongress på fredagen.

”Ett hållbart arbetsliv är ett hörselsmart arbetsliv”, konstaterar Hörselskadades Riksförbund (HRF), som håller kongress den 28–30 maj. Och det är ett synsätt som får starkt medhåll av arbetsmarknadsministern.

– Tack vare HRF har vi nu ett mer hörselsmart samhälle där fler hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Det ligger i allas intresse att värna det. Ert viktiga arbete för ett mer hörselsmart samhälle och hörselsmart utformning gynnar även hörande! sa Eva Nordmark i sitt tal.

Allt fler nekas arbetshjälpmedel

Men just nu hopar sig orosmolnen för hörselskadade i arbetslivet. Allt fler nekas arbetshjälpmedel, som en konsekvens av en regeltolkning hos Försäkringskassan, som innebär att gravt hörselskadade inte kan få arbetshjälpmedel om de hör dåligt även på fritiden. Vilket de givetvis gör.

HRF befarar därför att allt fler hörselskadade kommer bli utan de hjälpmedel de behöver för att klara sina jobb, med ökad risk för ohälsa och utslagning från arbetslivet.

Problem att inte få stöd efter behov

Eva Nordmark konstaterade att hörselskadade har samma rätt till ett bra arbetsliv, som alla andra:

– Det är ett problem när hörselskadade inte får det stöd man har behov av. Ingen ska behöva bli bortsorterad!

Vill säkra kompetens hos Arbetsförmedlingen

Hon framhöll också att Arbetsförmedlingen måste kunna ge det stöd som behövs:

– Det är helt nödvändigt att Arbetsförmedlingen kan säkerställa nödvändig kompetens, rätt metoder och rätt arbetssätt för att personen ska kunna matchas mot en arbetsplats efter arbetsförmåga, och för att personer ska få tillgång till de hjälpmedel och det löpande stöd som krävs för att långsiktigt kunna höja arbetsförmågan.

Se HRF-kongressen live

Hörselskadades Riksförbund (HRF) har digital kongress 28-30 maj, med över 100 ombud från hela landet. Hela kongressen livesänds på hrf.se/kongress2021

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer på hrf.se