Arbetsplatser i Karlskoga får busskyttel

Nu blir det enklare att ta bussen till arbetsplatser inom industrin. För nu ska industriområden som tidigare har saknat närhet till busshållplatser få skytteltrafik direkt från Karlskoga busstation. Trafiken startar den 4 februari och kommer att testas under tre år.

När resenärerna kliver av bussen från Örebro eller Karlstad är det enkelt att resa vidare med arbetsskytteln till Bofors eller Björkborn.

Några av Karlskogas största arbetsplatser saknar idag närhet till hållplatser i kollektivtrafiken. Men tack vare ett försök med en arbetsskyttel blir det nu enkelt att resa hela vägen till jobbet med buss.

- Det är en viktig hållbarhetsfråga att kunna resa till jobbet med kollektivtrafik. Vi vill också göra det möjligt för personer som inte har bil att arbeta i Karlskoga, säger Therese Sundin, miljöstrateg i Karlskoga kommun.

Flextrafiken gör försöket möjligt

Arbetsskytteln kan testas på sträckan tack vare att Länstrafiken och Karlskoga kommun redan idag samverkar kring Flextrafiken. Flextrafikbussarna används under dagtid som komplement till den ordinarie kollektivtrafiken. Nu ska samma bussar användas till arbetspendlande resenärer på morgonen och eftermiddagen.

- Det är jättekul att vi har fått fram en så smidig lösning. Arbetsskytteln kommer att ge ett stort mervärde för pendlarna, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken.

Bilpendlare får testa arbetsskytteln gratis

Under två veckor får bilpendlare en chans att testa den nya arbetsskytteln helt gratis genom en prova-på-kampanj. Kampanjen är en del av projektet Hållbart resande i Örebroregionen som finansieras med pengar från den Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Örebro län.

För att delta i prova-på-kampanjen krävs att bilpendlaren ansöker om att få bli testresenär.

- Vi vet sedan tidigare att prova-på-kampanjer är ett verksamt sätt att få fler att upptäcka fördelarna med att resa kollektivt. Därför får bilpendlare prova den nya arbetsskytteln och övrig kollektivtrafik helt gratis i två veckor, säger Mirja Mattsson, projektledare för Hållbart resande i Örebroregionen.

Fakta:

• På arbetsskytteln gäller både Länstrafikens och Värmlandstrafiks resekort.
  • Arbetsskytteln avgår från busstationen i Karlskoga till företag i Bofors och Björkbornsområdet.
  • Avgångstiderna är anpassade efter vissa av bussarna som kommer in från Degerfors, Karlstad, Kristinehamn och Örebro.
  • Pendlare som vanligtvis reser med bil kan ansöka om att bli testresenärer genom ett prova-på-erbjudande. Då får de testa arbetsskytteln och hela den övriga kollektivtrafiken i länet helt gratis under två veckor. Länk till erbjudandet skickas ut till anställda på berörda företag.
  • Här kan du läsa mer om Hållbart resande i Örebroregionen www.tänktanken.nu

Arbetspendlare i Karlskoga åker med arbetskytteln
Projektlogotyp - Tänk tanken

Nu börjar fler nya bussar att trafikera Örebro län30.9.2019 10:00:00 CESTPressmeddelande

Idag börjar de nya blå och vita bussarna att rulla i Örebros stadstrafik och i stora delar i Örebro län. Då byts samtliga av Örebros stadsbussar ut, samt ytterligare regionbussar. Totalt är det 120 nya bussar som rullar ut i trafiken. Luftkonditionering, USB-uttag för laddning av mobiler och fler platser är några av nyheterna som Länstrafikens resenärer kan vänta sig när dem kliver ombord.

Busstrafik till södra Ladugårdsängen25.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I mitten av december börjar Länstrafiken trafikera i området södra Ladugårdsängen. Området har expanderat de senaste åren och växer till att bli ett av Örebro kommuns mest tätbefolkade bostadsområden. Det är en satsning som görs med sikte att nå fler och nya resenärer i kollektivtrafiken. - Vi ser att vi kommer nå fler och nya resenärer när vi har möjligheten att erbjuda bussförbindelser till och från södra Ladugårdsängen och bostadsområdet längs Karlsdalsallén, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken. Södra Ladugårdsängen får busstrafik genom ny körväg för linje 6 Linje 6 får med start den 15 december 2019 en ny körväg mellan Lavendelvägen och Sveaparken. Den nya körvägen innebär att linje 6 kommer att trafikera hållplatserna: Tybble Vårdcentral Lavendelvägen Karlsdalsallén (ny hållplats) Termikgatan (ny hållplats) Fatbursgatan Loftbodsgatan Tullängsskolan Södra allén Sveaparken, följt av ordinarie hållplatser i riktning mot Slottet och vidare mot Hjärsta Mer avgån