Åre 2019 inspirerade världen till alpin skidåkning

Alpina VM 2019 i Åre avslutades söndag den 17 februari med herrarnas slalomtävling och efterföljande avslutningsceremoni. För att officiellt markera slutet av den här vinterns absoluta höjdpunkt i Åre lämnade tävlingsorganisationen över Internationella Skidförbundet FIS flagga till arrangören av alpina VM 2021 i Cortina d’Ampezzo, Italien.

Avslutningsceremoni för alpina VM i Åre 2019. Foto: Leon Allinge.

Sedan öppningsceremonin den 4 februari har det 14 dagar långa mästerskapet sett 11 nya världsmästare koras in de krävande backarna på Åreskutan.

- Jag är verkligen stolt över organisationen och det vi tillsammans åstadkommit med hänsyn till vad vi kan kontrollera och inte. Speciellt stolt är jag över människorna som jobbat på fjället, deras prestation är helt makalös, säger Niklas Carlsson, VD för Åre 2019, och fortsätter:

- Vi har haft extremt utmanande väder men vi lyckades trots det bjuda atleterna på fantastiska tävlingsförhållanden vilket var vårt uppdrag. Vi tvingades endast ställa in ett av träningsåken för herrarnas störtlopp samtidigt som de bästa åkarna enligt säsongens världscupranking vann medaljer. När vi summerar så har vi haft två väldigt fina men utmanande veckor, och har bevisat oss vara en bra VM-arrangör.

- Vi är väldigt nöjda med de här mästerskapen, säger Sarah Lewis, generalsekreterare för FIS, och fortsätter: Vi har haft fantastiska tävlingar. Det har utan tvekan varit utmanande förutsättningar, men organisationen har varit fullständigt fokuserad på att säkerställa att sporten har varit det centrala.

Trots det föränderliga och oförutsägbara vädret har 102 000 personer deltagit som publik vid tävlingarna på Nationalarenan i Åre. Utöver det har 32 000 personer tagit del av olika sidoevenemang och ceremonier vid Medals Plaza. Sammantaget uppfyller det målet från arrangören, att attrahera 120 000 besökare till Åre under evenemangets två veckor.

- Tittar vi framåt så har vi skaffat oss stor erfarenhet av att arrangera stora evenemang, samtidigt som vi utbildat den stora grupp människor som varit våra volontärer. Det kommer säkerligen att gynna oss om och när vi tilldelas möjligheten att stå som värd för Olympiska och Paralympiska vinterspel som en del av kandidaturen Stockholm-Åre 2026, tillägger Carlsson.

- Det långsiktiga målet för det här mästerskapet var att attrahera fler internationella gäster till Åre vilket kommer hela regionen till fördel. Genom de vackra bilder som sänts ut härifrån genom vårt TV-bolag Infront/SVT med en potential att nå över 815 miljoner hushåll världen över, känns det verkligen som att vi uppnått det målet, avslutar Niklas Carlsson.

Åre 2019 i siffror

·      11 tävlingar

·      2 kvaltävlingar

·      75 nationer (nytt världsrekord!)

·      471 atleter: 177 damer, 294 herrar

·      1320 000 Schweizerfranc i prispengar

·      915 personal

·      1439 volontärer från 38 länder

·      7116 ackrediterade

·      3546 hotellrum med 4854 bäddar

·      3089 portar

·      25’500 meter B-nät

·      4000 liter blå karamellfärg i backen

·      70 egenproducerade och publicerade artiklar

Avslutningsceremoni för alpina VM i Åre 2019. Foto: Leon Allinge.