Åre 2019 på turné: "Viktigt att vistas i närområdet"

Det må ha varit den varmaste sommaren någonsin men för oss på Åre 2019 är det ändå fullt fokus på vinter och skidåkning. Och vi vill sprida vintersporten även när blomstren grönskar. Under sommaren har vi bland annat besökt Almedalen, Storsjöyran och den gångna helgen följde Åre 2019 med Toppidrottsveka i Tröndelag.

Patrik Svärd intervjuas inför publiken på Toppidrettsveka i Trondheim.

Trots sommarens heta dagar är vintern ständigt närvarande då alpina VM i Åre 2019 närmar sig med stormsteg. När de kallare vindarna nu drar in  igen ser vi tillbaka på besöken i Almedalen, på Storsjöyran och nu senast Toppidrottsveka där vi träffat blivande besökare och pratat om alpina VM.

Under Almedalen fördes välbesökta diskussioner om evenemang och hållbarhetdär bland andra Karin Stolt Halvarsson, Media & Broadcasting Director för Åre 2019, och Tommy Eliasson Winter, alpin chef för Svenska skidförbundet, deltog. Under musikfestivalen Storsjöyran låg fokus på att informera om alpina VM och möjligheterna att boka bra boende och köpa biljetter.

– Det är oerhört viktigt att vistas i närområdet och påminna östersundarna om att utöver deras VM i skidskytte är det ett alpint VM i Åre där vi givetvis vill att även östersundarna går man ur huse och besöker vårt VM. Har vi riktigt tur finns det också åkare som är från Östersund som står på startlinjen, säger Karin Stolt Halvarsson.

Toppidrettsveka anordnasårligen i norska Tröndelag och är den stora sportsliga mobiliseringen i Tröndelag. Sedan 2008 har inte minst rullskideloppen en stark internationell prägel då representanter från världseliten i längdåkning och skidskytte finns på startlistorna. Under den gångna veckan var en rad namnkunniga idrottare på plats i Aure, Orkdal och Trondheim. Det var även representanter från Åre 2019.

– När man bor i ett område där man årligen har stora idrottsliga event blir man lätt bortskämd och tar saker för givet. Det är viktigt för oss att ödmjukt berätta att vi finns men också med stolthet berätta att det VM som genomförs 2019 är Sveriges genom tiderna största vintersportevenemang, säger Stolt Halvarsson.

Vid sidan om tävlingarna är Toppidrettsveka en mötesplats för företag och intresseorganisationer. Tröndelag är viktigt för Åre 2019 då det ligger nära Åre och inte minst för det norska alpina landslagets framgångar de senaste åren. På plats i Aure och Orkdal var Jan Andersson, som jobbar med biljetter och VIP för Åre 2019.

– Erfarenheten från alpina VM 2007 är att Tröndelag är en nära och viktig marknad. Avstånden är korta där och området har en stor befolkningsmängd. Dessutom finns det ett stort sportsligt intresse - i det sporttokiga Norge kommer mycket folk till tävlingarna och många av Toppidrettsvekans besökare är också trogna Årebesökare vilket är en perfekt ingång för att prata om alpina VM 2019, säger Andersson.

I Trondheim representeradesVM-organisationen av Tor Iversen, Patrik Svärd, Lisa Johansson och vd Niklas Carlsson. På fredagen hade Niklas Carlsson fullt schema med att prata om Åre 2019 med deltagare på Toppidrettsvekas konferens med näringslivet och möte med media. Det största dragplåstret i mässtältet var VR-glasögonen där både stora och små barn fick chansen att testa på känslan att åka slalom eller super G i VM-backarna.

–  Åre 2019 deltar i evenemang i stort och smått som cykelfrukost i Verdal till Steinkjersfestivalen med tusentals besökare. De aktiviteterna kompletterar bearbetningen av företag där jag ringer upp företagsledare och andra för att väcka intresse för alpina VM 2019, säger Jan Andersson.

Om du vill träffa Åre 2019, håll koll i våra sociala medier för nästa tillfälle då vi är ute och rör på oss!

Patrik Svärd intervjuas inför publiken på Toppidrettsveka i Trondheim.