Åre 2019 plogging ökar medvetenheten och bidrar till renare miljö

2016 startades en förening för att minska nedskräpningen i Stockholmsområdet. Plogging, eller att plogga, har sedan dess vuxit till en global rörelse och nu hoppar Åre 2019 på tåget som det första alpina VM:et där plogging är en del av programmet. Kom med och gör en insats för att bidra till en renare värld du med!

Erik Ahlström. Plogga är idag en global rörelse som jobbar för en renare värld. Foto: Plogga

En majoritet av det svenska folket tycker att nedskräpning är ett problem och att problemet blir större för varje år. Och de har rätt. Mängden skräp som hamnar i naturen ökar och en stor del av det kan inte brytas ner på naturlig väg. Det som landar på marken hamnar ofta i hav och vattendrag där det drabbar djur och marina miljöer hårt. Erik Ahlström ville göra något åt problemet. Därför tog han ett något tabubelagt steg och började plocka skräp på egen hand.

–     I flera år har jag funderat på hur vi kan ändra ett beteende som jag anser är ett tecken på ett dysfunktionellt samhälle utan respekt för varandra och jorden, nämligen skräp. När jag flyttade tillbaka till Stockholm efter att ha bott 20 år i Åre insåg jag att nedskräpningsproblemet blivit värre, säger Erik Ahlström och fortsätter:

–     Samma skräphögar kunde bli liggandes i veckor utan att någon gjorde något åt det så jag började plocka skräp. Det kändes bra i hjärtat att städa upp på en plats.

Det var bara början. 2016 bildades föreningen Plogga i Stockholm. Idag finns föreningen i 45 länder över hela världen. Konceptet sitter i namnet Plogga som är en sammansättning av orden plocka och jogga men det går lika bra att göra under promenader, cykelturer eller annat, och gärna i grupp. I och med att Plogga har växt har Erik Ahlströms sätt att se på rörelsen också förändrats.

–     Det började som en rörelse här i Sverige där vi ville ändra våra närmaste omgivningar och vanor. Nu gör vi skillnad i hela världen. Och de flesta reagerar positivt när de ser oss ute på våra plogga-rundor. Det är ett så enkelt sätt att göra samhället bättre och göra något åt miljöförstöringen, säger Erik Ahlström.

Åre 2019 har satsat hårt för att nå upp till visionen om att genomföra ett så hållbart event som möjligt. Därför har till exempel plastbestick och tallrikar ersatts av material som kan komposteras och återanvändas. Att alla volontärer får en egen aluminiumflaska att fylla med vatten är ett annat exempel på åtgärder. Nya sorteringskärl har också beställts för att underlätta sortering av skräp under alpina VM. Efter VM-perioden kommer de att få nya hem runt om i Åre så att de lever vidare när säkerhetsnäten plockats ner.

Åre 2019 gör allt som är möjligt för att minska alla former av nedskräpning under alpina VM men vill även bidra till att höja medvetenheten kring problemet. För att uppmärksamma problemet med nedskräpning i naturen och för att bidra till att hålla Åre rent arrangeras plogging-event under alpina VM.

–     Stora evenemang erbjuder en perfekt plattform för att nå ut till många samtidigt och på ett enkelt sätt. Vi på Åre 2019 känner starkt för den orörda, vita snön och den vintermiljö som kännetecknar vår sport och vi vill bidra till att det ska fortsätta vara så, säger Riikka Rakic, Head of Sustainability på Åre 2019, och fortsätter:

–     Vi hoppas att de besökare som delar vår vision och så klart andra som kommer hit hänger med på vårt Ploggande för att uppmärksamma problemen kring nedskräpning och vikten av att skydda vår miljö. Det är en aktivitet som alla kan delta i.

Plogga med Åre 2019 under alpina VM

Fredag 8 februari 2019, 17.15 - cirka 18.30. Start vid Nationalarenan, slut vid Åre torg. Läs mer här.

Lördag 9 februari 2019, 11.00 - cirka 12.15. Start vid Åre torg, slut vid Nationalarenan. Läs mer här.

Söndag 10 februari 2019, 11.00 - cirka 12.15. Start vid Åre torg, slut vid Nationalarenan. Läs mer här

Fakta nedskräpning

Tre miljoner cigarettfimpar hamnar på marken varje dag.

Per 100 meter trottoar beräknas det finnas skräp av följande slag: 1 glas, 64 fimpar, 8 kartong/papper, 16 snus, 2 metall, 1 organiskt material, 3 annat.

Förutom fimp och snus är plast den vanligaste typen av skräp som hamnar på marken.

PLOGGA är en förening och folkrörelse som grundades i Sverige 2016 och idag finns i 45 länder spridda över alla kontinenter. Grundtanken är att utövarna joggar och plockar skräp samtidigt men det går lika bra att gå, paddla, cykla eller vad som helst. Föreningens vision är att skapa en ren värld.”Plogging” ska förändra attityden kring nedskräpning som en majoritet av det svenska folket tycker är ett ökande problem samtidigt som utövarna gör en insats för att minska skräpmängden som finns i naturen. Alla kan plogga oavsett förutsättningar. ”Vi påverkar både vår framtida miljö och får bort potentiella mikroplaster från jorden/haven, djurlivet får inte i sig plast, barnen, vi vuxna rör på sig, det kostar inte samhället lika mycket att städa, det ser mycket trevligare ut och vi trivs där ingen skräpar ner”, säger Erik Ahlström.

Ploggatips från Erik Ahlström

• Hitta en grupp att göra det mer, ju fler desto roligare! Då kan man också städa ett större område.
  • Dela vad du gör med andra. När vi ploggar är det alltid folk som frågar om vad vi gör. Prata med dem. Två populära hashtags är #plogga och #plogging som går att använda i sociala medier för att inspirera andra.
  • Det finns en global ploggagrupp med folk från över 40 länder som heter Plogga World. Syftet är att skapa dialog mellan organisatörer och ploggare i olika länder och inspirera varandra.

Plogging I Åre sommartid. Under alpina VM är det snön som ska rensas på skräp. Foto: Plogga