Åre kommuns skolor har alpina VM på schemat

När hela världen kommer på besök i lilla Åre finns det mycket för alla att lära och uppleva. Engagemanget för alpina VM i Åre är stort i Åre kommuns skolor. Elever och lärare har jobbat utifrån ett pedagogiskt material med vinkel på bygdens utveckling från första alpina VM i Åre som genomfördes 1954 till dagens alpina VM i Åre 2019 med deltagare från 76 olika länder. När tävlingarna drog igång med super-G fick cirka 600 skolbarn uppleva alpina VM på riktigt som publik.

Många barn på läktaren gav fart åt super g-tävlingarna. Foto: Jan Lundahl, Åre 2019, fri publicering.

- Barnen har varit väldigt entusiastiska och vi har jämfört mellan åren hur åkarna klär sig, vilket material de använder och hur backarna ser ut. Det har varit ett spännande arbete som ger alla elever en bredare historia och en nutid om sporten men även se sin egen hembydgs utveckling över åren, säger Birgitta Rosén och Anna Möller lärare i årskurs 1 Åre skola.

Samarbetet mellan Åre 2019 AB och skolorna startade i höstas och barnen fick i januari besök av maskoten Valle och före detta aktiva alpina skidåkare som bidragit till att engagera skolbarnen. Lärarna har kunnat arbeta med geografi, matematik och presentationsteknik i sina klasser och på Stamgärde skola har klasserna 5-6 fått titta närmare på yrket som journalist. Här har både TV-bolag och tidningar bidragit med yrkeskunskap.

- Det här känns verkligen bra och spännande att både inför och under alpina VM i Åre att så många får chans att känna delaktighet med det här stora evenemanget, säger Sara Lindell förskolelärare Åre skola.

Under tisdag och onsdag var det så dags att vara på plats på Nationalarenan och se Super G tävlingarna. Det var många barn som ivrigt hejjade på sina länder och tyckte det var en roliga och annorlunda skoldagar.

- Genom det här samarbetet har vi dessutom skapat samma förutsättningar för alla barn i vår kommun att vara med under alpina VM i Åre, säger Anja Skålén på Inflyttningsservice Åre kommun. Vi har delat ut biljetter till alla skolbarn och hyrt in bussar så kommunens elever ska kunna se någon av tävlingarna, fortsätter Anja.

För att göra det extra spännande har klasserna valt tre olika länder var som de lär sig mer om samt hejar på under alpina VM. Klasserna tävlar sedan om vilkas länder som samlar på sig flest medalj. Engagemanget är stor och några klasser har även sytt sina egna mössor i gult eller blått.

- Vi tycker det är coolt att vara här och nu jagar vi autografer, säger Ida Broman, Jonathan Rödemark, Agnes Isfjäll och Charlie Juner från Duveds skola. Jag åker skidor och ska själv vara med på alpina VM när jag blir stor, säger Ida Broman övertygande.

”Inspirera till alpin skidåkning” är den vision som Åre 2019 AB arbetar efter och det genomsyrar hela Åre kommun då bl.a. SkiStar delar ut gratis liftkort till alla barn i kommunen för att få fler att få möjligheten att åka alpint samt röra på sig och på så sätt hålla sig friskare.

Skolbarnen sydde egna mössor i gult och blått. Foto: Jan Lundahl, Åre 2019, fri publicering.
Skolbarn från årkurs 1 i Åre skola. Foto: Jan Lundahl, Åre 2019, fri publicering.
Heja Sverige, och Norge, och alla andra!  Foto: Jan Lundahl, Åre 2019, fri publicering.
Heja Sverige, och Norge, och alla andra! Foto: Jan Lundahl, Åre 2019, fri publicering.