Årekonstnärer delar mäktiga ögonblick med världens bästa åkare

När Mikaela Shiffrin höll upp sitt pris på första prisutdelningen under alpina VM den 5 februari efter att hon vunnit damernas super G var det också ett stolt ögonblick för glaskonstnären Annika Weile, verksam i Åre.

Etsningen av mönstret på "snöbollarna" görs för hand, precis som resten av processen. Foto: Åre Glashytta

– Jag kände mig väldigt hedrad, det är en väldigt speciell känsla, säger Weile, som designade den unika trofén som för tankarna till en snöboll.

”Snöbollarna”, som delas ut till åkarna i samband med prisutdelningarna, har en utsida täckt av vitt glas och en grå insida. Ett lager av klart glas täcker det grå glaset för att skapa en skuggeffekt. Ett hexagonalt mönster är ingraverat i glaset tillsammans med Åre 2019s snöstjärna.

Shiffrin var inte den enda åkaren med ett stort leende på läpparna då samma pris delades ut till åkarna som slutat på placering ett till sex i damernas super G, dock i minskande storlek där den största givetvis gick till ettan.

Totalt har Weile och kollegan Hanna Mossfeldt skapat 102 stycken glaskulor som delas ut till alla toppåkare i samtliga tävlingar under alpina VM.

Processen för att producera varje ”snöboll” är omfattande. Var och en blåses för hand och ska sedan kylas ner. Därefter ska botten slipas för att bli platt och etsningen ska göras för hand.

När Weile i början av november 2018 träffade representanter från VM-bolaget Åre 2019 för att prata om projektet insåg hon också att projektet var större än hon trott.

– Jag var tvungen att göra det enkelt. Jag ville skapa en lugn form, en nykter och ren form som du kan ta med dig hem och använda som vas eller som prydnad på en hylla, säger hon.

Annika Weile äger sin egen glasblåsarstudio i Åre som hon var med och startade för 15 år sedan. Hon säger att detaljerna kring projektet innehöll mer än att färdigställa priserna. Det involverade även paketeringen som måste hålla för att åkarna ska kunna frakta hem dem utan att de går sönder.

När hon fick frågan om vad som händer om en åkare tappar sitt pris under prisceremonin var Weile tydlig med att de kan gå sönder men att hon har designat dem små nog för att de ska vara enklare att hålla i.

Weile har också planerat att göra några fler ”snöbollar” i samma utförande för kunder som vill ha dem som troféer hemma, men i mindre format.

Den färdiga produkten kan användas som vas eller som prydnad. Foto: Åre Glashytta
Annika och kollegan Hanna gör allt för hand, inklusive mönstret på utsidan. Foto: Åre Glashytta