Åres evenemang lockar många besökare – avslutningshelgen når rekordnivå

Åre, som nästa vinter står värd för världens nästa stora vintersportevenemang efter OS, alpina VM 2019, lockar allt fler gäster till sina evenemang. Foto: SkiStar

Åre, som nästa vinter står värd för världens nästa stora vintersportevenemang efter OS, alpina VM 2019, lockar allt fler gäster till sina evenemang. Förra säsongens stora nyhet, Åre Sessions, blev en riktig succé och redan nu slår årets avslutningshelg rekord. Åre Sessions som i år går av stapeln 26-29 april och är en del avslutningshelgen Winter Finalehar redan nu en ökad bokning med 71 %*.

- Vi har aldrig sett ett sådant stort intresse för avslutningshelgen så det är väldigt glädjande. Noga utvalda evenemang i kombination med bra samarbetspartners gör att fler väljer Åre. Det känns verkligen kul att vi ser en ökning på avslutningshelgen precis som vi ser för Gastronomy Week och Rix FM i fjällen, säger Björn Broström på SkiStar i Åre.

2018 års upplaga av Åre Sessions har redan släppt flera heta namn som Oskar Linnros, Tove Styrke, Janice, norsk hiphop i form av Cezinando, Mwuana, världens bästa DJ-duo Rebecca & Fiona samt Sveriges kanske just nu mest tongivande singer-songwriter – Säkert! Under Winter Finale i Åre genomförs även Åre Ski Finals som är underhållande lagtävlingar i grenarna puckel, skicross, parallellslalom och längdsprint.

För mer information:

Björn Broström, SkiStar Åre. 072-744 25 35

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport12.9.2019 08:04:25 CESTPressmeddelande

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.

Nya flyglinjer från Berlin och Helsingfors ger ännu bättre access till Åre6.9.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den framgångsrika satsningen på VM-orten Åre fortsätter när easyJet startar upp den tredje direktlinjen till Åre Östersund Airport. Det är tyskar bosatta i området i- och runt Berlin som kommer få betydligt enklare att ta sig till Åre. Flygbolaget Finnair startade under sommaren flyglinjen Helsingfors – Trondheim som går fem dagar i veckan, vilket förbättrar tillgängligheten avsevärt för finska skidgäster.

SkiStar tar första steget mot att elektrifiera skoterflottan29.8.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Under säsongen 2019/2020 inleder SkiStar, som enda europeiska partner, ett samarbete med snöskotervärldens svar på Tesla - det kanadensiska snöskoterföretaget Taiga Motors. Inledningsvis kommer SkiStar att köpa in två eldrivna snöskotrar för testkörning under kommande vintersäsong. Faller testet väl ut kommer ytterligare ett 50 tal eldrivna snöskotrar att införskaffas i nästa steg av samarbetet. Totalt har SkiStar nära 160 snöskotrar i drift.