Åres säsongsavslutning växer! + 33 % sålda SkiPass

Åres traditionella avslutningshelg, Winter Finale, ser ut att bli tidernas skidfest. Satsningen med musikfestivalen Åre Sessions och ett flertal heta artistnamn lockar rekordpublik och nu slår man förra årets rekord med en ökning på 33%* sålda SkiPass.

Poplära Icona Pop gästar Åre

- I SkiPasset under avslutningshelgen ingår en hel musikfestival med artister som bl a Icona Pop, Oscar Linnros, Rebecca & Fiona, Tove Styrke, Rakel, mfl. Att addera en hel musikfestival till SkiPasset är helt klart ett mervärde för våra gäster, säger Niclas Sjögren Bergdestinationschef SkiStar Åre.

Festivalen som redan första året 2017 blev en enorm succé är en ny satsning där musik- och skidkultur gifter sig lite extra – med långa ljusa dagar i skidbacken på dagtid och grymma konserter på kvällstid. Festivalen kommer göra nedslag på olika platser runtom i Åre – i skidbacken, på barer, på klubbar och på den större inomhusarenan på Holiday Club. Totalt kommer det handla om ett trettiotal artister, klubbar och DJ:s som på ett eller annat sätt tonsätter Åre under denna avslutningshelg. Förutom ett gediget skid- och nöjesutbud finns en hel del andra Åre Sessions-aktiviteter att ta del av.

- Vi är väldigt glada över det här fina samarbetet med Luger som verkligen uppskattas av våra gäster. Vi kunde inte drömma om att vi redan nu år två ökar så mycket som 33%* och då har helgen inte ens startat och vi väntar mycket besökare från närområden som Östersund, Sundsvall och Trondheim. Vi ser framemot att fortsätta denna resa och avsluta skidsäsongen på topp varje vinter, avslutar Niclas Sjögren Berg.

Line up Åre Sessions 2018 finns här >

Under Winter Finale i Åre är Åre Sessions en stor del tillsammans med Åre Ski Finals.

Öppet för skidåkning till 1 maj, mer om lift, pist och väder här

*SkiStar AB bokningsstatistik dagens datum avslutningshelgen i jämförelse med avslutningshelgen föregående år.

Poplära Icona Pop gästar Åre

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

SkiStar utvecklar handelsområde i Lindvallen, Sälen, där ICA etablerar ICA Supermarket21.12.2018 08:18Pressmeddelande

Utvecklingen av SkiStar Sälen som en ”Internationell Fjällresort”, från Hundfjället i väster till Lindvallen i öster, tar nästa steg genom ett nytt handelsområde i direkt anslutning till Fjällvägen vid Circle-K i Lindvallen. Handelsområdet innehåller tre fastigheter om totalt 10.000 kvm, varav en fastighet om ca 3.500 kvm har förvärvats av ICA Fastigheter som kommer att bygga en ICA Supermarket.

BRA BOKNINGSLÄGE BÄDDAR FÖR ÄNNU EN BRA VINTERSÄSONG20.12.2018 07:49Pressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Nu är vintern här och med kylan har förutsätt­ningarna för snöproduktion varit goda. Med den natursnö som fallit så har vi anläggningarna i gott skick inför jul och nyår. Bokningsläget i antal bokade objektsnät­ter är en procent högre än vid motsvarande tidpunkt förra året innebärande att över 77 procent av säsongens bedömda logiförsäljning redan är uppbokad. Störst ökning ser vi under veckorna som avser jul/nyår. Det är glädjande att vi har en positiv utveckling i logiförsäljning trots att påsken ligger sent i år, vilket leder till en betydligt senare orderingång på påskbokningar.

Över 10 klara artister för Åre Sessions 201918.12.2018 10:00Pressmeddelande

För tredje året i rad avslutas skidsäsongen i Åre med en skidfest endast värdig landets främsta skidort. Festivalen Åre Sessions gör nedslag i Åre under Åre Winter Finale, den 25-28 april 2019 – med musik som tar plats över hela byn och på berget. Tidigare i höst har man presenterat namn som Timbuktu & Damn!, Caesars, Sarah Klang och Little Simz och nu fylls alltså lineupen på med ytterligare ett gäng artister. Festivalen som redan första året gjorde succé, växte och lockade rekordmånga besökare 2018 och förväntas nu nå nya höjder 2019. I Åre är skidsäsongen redan i full gång och med mindre än 50 dagar kvar till alpina VM meddelas en mängd klara artister för avslutningshelgen.

Samarbete leder till 40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre13.12.2018 15:00Pressmeddelande

Nu blir det enklare att ta elbilen till fjällen – Fortum Charge & Drive installerar nu laddstolpar för normalladdning av elbilar samt laddhybrider. Dessa laddstolpar kommer vara fördelade på 3 stycken parkeringar- 7 laddstolpar i Duved, 8 laddstolpar vid liften ”VM-8:an” och 5 laddstolpar vid Rödkulleliften. Detta ger totalt 40 stycken laddplatser för elbilar och laddhybrider.

Populära InspireUs växer och arrangerar fullspäckade aktivitetshelger på flera av SkiStars skidorter11.12.2018 13:00Pressmeddelande

I sex år har InspireUs jobbat för att inspirera tjejer till att ta mer plats inom action- och livstilssporter i Sverige. Initiativet startade som en blogg och har vuxit från digitala möten till dagar på fjället fyllda med pepp och personlig utveckling inom skid- och snowboardåkning. Nu tar de nästa steg och bjuder in till fullspäckade aktivitetshelger på SkiStars skidorter i Sälen och Åre.