Åres säsongsavslutning växer! + 33 % sålda SkiPass

Åres traditionella avslutningshelg, Winter Finale, ser ut att bli tidernas skidfest. Satsningen med musikfestivalen Åre Sessions och ett flertal heta artistnamn lockar rekordpublik och nu slår man förra årets rekord med en ökning på 33%* sålda SkiPass.

Poplära Icona Pop gästar Åre

- I SkiPasset under avslutningshelgen ingår en hel musikfestival med artister som bl a Icona Pop, Oscar Linnros, Rebecca & Fiona, Tove Styrke, Rakel, mfl. Att addera en hel musikfestival till SkiPasset är helt klart ett mervärde för våra gäster, säger Niclas Sjögren Bergdestinationschef SkiStar Åre.

Festivalen som redan första året 2017 blev en enorm succé är en ny satsning där musik- och skidkultur gifter sig lite extra – med långa ljusa dagar i skidbacken på dagtid och grymma konserter på kvällstid. Festivalen kommer göra nedslag på olika platser runtom i Åre – i skidbacken, på barer, på klubbar och på den större inomhusarenan på Holiday Club. Totalt kommer det handla om ett trettiotal artister, klubbar och DJ:s som på ett eller annat sätt tonsätter Åre under denna avslutningshelg. Förutom ett gediget skid- och nöjesutbud finns en hel del andra Åre Sessions-aktiviteter att ta del av.

- Vi är väldigt glada över det här fina samarbetet med Luger som verkligen uppskattas av våra gäster. Vi kunde inte drömma om att vi redan nu år två ökar så mycket som 33%* och då har helgen inte ens startat och vi väntar mycket besökare från närområden som Östersund, Sundsvall och Trondheim. Vi ser framemot att fortsätta denna resa och avsluta skidsäsongen på topp varje vinter, avslutar Niclas Sjögren Berg.

Line up Åre Sessions 2018 finns här >

Under Winter Finale i Åre är Åre Sessions en stor del tillsammans med Åre Ski Finals.

Öppet för skidåkning till 1 maj, mer om lift, pist och väder här

*SkiStar AB bokningsstatistik dagens datum avslutningshelgen i jämförelse med avslutningshelgen föregående år.

Poplära Icona Pop gästar Åre

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.