Årets Abdipris till föreningen Förorten mot våld

2018 års Abdipris tilldelas föreningen Förorten mot våld. De får det för sitt arbete mot det dödliga våldet i socioekonomiskt utsatta områden.

– I den politiska debatten om skjutningarna pratas det mycket om de som bor i förorten. Men allt för sällan kommer de som faktiskt bor där till tals. Föreningen Förorten mot våld har tagit tag i det. De för fram sina lösningar och ställer politiker till svars. De organiserar människor för att själva förbättra situationen i sina områden. Det är helt i Abdirahim Hassans anda, säger Jonas Sjöstedt.

Abdipriset delas ut till minne av vänsterpartisten och ungvänstraren Abdirahim ”Abdi” Hassan som sköts till döds i Somalia 2013. Jonas Sjöstedt delade idag ut priset i Husby, Stockholm där Abdirahim Hassan bodde och verkade.

Prissumman på 20 000 kronor kommer från den fond till Abdirahim Hassans minne som instiftats av Vänsterpartiet, Ung Vänster, Vänsterpartiet Storstockholm och Ung Vänster Storstockholm.

Ur motiveringen:

”Förorten mot våld har i praktisk handling tagit tag i allt från diskussioner om manlighet och våld till att se till att fler använder sin rösträtt. De har granskat de politiska partiernas förslag, jämfört dem med forskningen och visat på långsiktiga lösningar. I hela det arbetet har de konsekvent utgått från människor istället för rubriker.

Abdirahim Hassan arbetade för att vi tillsammans skulle ta tag i de områden vi lever i och förändra dem, att framtiden skulle bestämmas av oss alla. Förorten mot våld praktiserar precis det. Det är en organisation som lägger grunden för en framtid där det är självklart att utvecklingen där vi bor styrs av oss själva. Vi hoppas att Abdi-priset 2018 ska vara en inspiration och ett stöd i det arbetet.”

Örjan Rodhe, politisk sekreterare för Jonas Sjöstedt, tfn. 073-781 09 57
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070-620 00 64 (ej sms)