Årets bästa vinterdäck

I morgon kommer det nya numret av tidningen Motor. 18 vinterdäck är med i årets test, varav hälften är dubbade.

– Att ta del av testresultat är särskilt viktigt när det gäller vinterdäck, eftersom EU:s däckinformationsdekal inte tar tillräcklig hänsyn till våra nordiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund.

Testförfarandet omfattar allt från broms- och vägegenskaper, älgtest och rullmotstånd, till komfort och vattenplaning. Däcken testas på snö, is, vått och torrt underlag för att hitta de däck som kan prestera på alla underlag.

I årets test vann det dubbade vinterdäcket Continental IceContact 2, det enda däcket som fick maxpoäng på is och snö när det gäller broms- och vägegenskaper.

– Ironiskt nog är det sämsta däcket i testet även det dyraste. Ett högt pris är alltså inte detsamma som ett bra däck. Men snåla inte, bra däck kostar pengar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ta del av hela testet i tidningen Motor nr 7.

Mellan 1 december och 31 mars måste bilen ha vinterdäck om vinterväglag råder.

Dubbade vinterdäck får användas från den 1 oktober fram till den 15 april. Dubbfria vinterdäck får, men bör inte, användas året runt.

Mer fakta om vinterdäck

Så byter du däck:

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Skydda din bil mot rosten2.10.2017 08:00Pressmeddelande

Motormännen tipsar om några effektiva sätt att skydda din bil mot rost nu när vintern är på väg. Det bästa skyddet får du genom att hålla bilen i bra skick och med de rätta tillbehören, rostskyddsgarantin ger mycket litet skydd. – Med tanke på hur villkoren ser ut idag är garantin i princip värdelös. Det är en av de sämsta garantier som ges till konsumenter idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.