Årets bästa vinterdäck

I morgon kommer det nya numret av tidningen Motor. 18 vinterdäck är med i årets test, varav hälften är dubbade.

– Att ta del av testresultat är särskilt viktigt när det gäller vinterdäck, eftersom EU:s däckinformationsdekal inte tar tillräcklig hänsyn till våra nordiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens riksförbund.

Testförfarandet omfattar allt från broms- och vägegenskaper, älgtest och rullmotstånd, till komfort och vattenplaning. Däcken testas på snö, is, vått och torrt underlag för att hitta de däck som kan prestera på alla underlag.

I årets test vann det dubbade vinterdäcket Continental IceContact 2, det enda däcket som fick maxpoäng på is och snö när det gäller broms- och vägegenskaper.

– Ironiskt nog är det sämsta däcket i testet även det dyraste. Ett högt pris är alltså inte detsamma som ett bra däck. Men snåla inte, bra däck kostar pengar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ta del av hela testet i tidningen Motor nr 7.

Mellan 1 december och 31 mars måste bilen ha vinterdäck om vinterväglag råder.

Dubbade vinterdäck får användas från den 1 oktober fram till den 15 april. Dubbfria vinterdäck får, men bör inte, användas året runt.

Mer fakta om vinterdäck

Så byter du däck:

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.