Årets berguvar släppta i Stockholms skärgård

I februari kläcktes tre berguvsägg på Skansen. Det var två hanar och en hona. Nu i september var de stora nog att klara sig i naturen och släpptes idag på olika platser i Stockholms skärgård.

Berguv.  Foto: Linda Törngren 2016.
Berguv. Foto: Linda Törngren 2016.

Skansen har släppt ut berguvsungar i Stockholms skärgård varje år sedan 80-talet. Det går till så att de ringmärks, vägs och mäts av ringmärkaren Alar Broberg som är ansvarig för arbetet med berguv inom Skärgårdsstiftelsens projekt Levande Skärgårdsnatur.

Med på dagens släpp var också Skansens Linda Törngren, berguvarnas skötare Janine Wolinder och Gunnar Hjertstrand från Skärgårdsstiftelsen.

Ungarna släpps ut på olika lämpliga platser där berguv har häckat tidigare. Man tar hänsyn till mattillgång och närhet till andra uvar. Berguv är revirhävdande och trivs inte för nära varandra.

I Stockholms skärgård finns endast 10 aktiva berguvsrevir och de lyckas inte varje år med sin häckning. Därför är det viktigt att fortsätta stötta populationen i vår skärgård.

Berguv.  Foto: Linda Törngren 2016.
Berguv. Foto: Linda Törngren 2016.
Alar Broberg ringmärker en berguv. Foto: Linda Törngren 2016.
Berguv spanar.  Foto: Linda Törngren 2016.
Berguv spanar. Foto: Linda Törngren 2016.