Årets berguvar släppta i Stockholms skärgård

4.9.2016 17:22 | Stiftelsen Skansen

I februari kläcktes tre berguvsägg på Skansen. Det var två hanar och en hona. Nu i september var de stora nog att klara sig i naturen och släpptes idag på olika platser i Stockholms skärgård.

Berguv.  Foto: Linda Törngren 2016.
Berguv. Foto: Linda Törngren 2016.

Skansen har släppt ut berguvsungar i Stockholms skärgård varje år sedan 80-talet. Det går till så att de ringmärks, vägs och mäts av ringmärkaren Alar Broberg som är ansvarig för arbetet med berguv inom Skärgårdsstiftelsens projekt Levande Skärgårdsnatur.

Med på dagens släpp var också Skansens Linda Törngren, berguvarnas skötare Janine Wolinder och Gunnar Hjertstrand från Skärgårdsstiftelsen.

Ungarna släpps ut på olika lämpliga platser där berguv har häckat tidigare. Man tar hänsyn till mattillgång och närhet till andra uvar. Berguv är revirhävdande och trivs inte för nära varandra.

I Stockholms skärgård finns endast 10 aktiva berguvsrevir och de lyckas inte varje år med sin häckning. Därför är det viktigt att fortsätta stötta populationen i vår skärgård.

Berguv.  Foto: Linda Törngren 2016.
Berguv. Foto: Linda Törngren 2016.
Alar Broberg ringmärker en berguv. Foto: Linda Törngren 2016.
Berguv spanar.  Foto: Linda Törngren 2016.
Berguv spanar. Foto: Linda Törngren 2016.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.