Årets bygglärlingar i södra Skåne utsedda

Fyra lyckliga bygglärlingar får åka till Rom för att besöka alla mäktiga sevärdheter i staden. - Dessa lärlingar har under sin lärlingstid arbetat hårt och visat ett stort intresse för branschen och detta tycker vi absolut ska belönas, säger Anders Gärdsmark, regionchef för Sveriges Byggindustrier Syd.

Bakom stipendierna, som sedan 1967 delas ut till de bästa bygglärlingarna i södra Skåne, står Malmö-Lunds Byggmästareförening och Sveriges Byggindustrier.

Under våren har företag och skolor nominerat de lärlingar som de ansåg gjort sig förtjänta av utmärkelsen Årets bygglärling. De som valdes ut var:

Anton Pålsson
Träarbetare
BAB Byggtjänst AB

Linus Ahlgren
Betongarbetare
Skanska Sverige AB

Fredrik Tykesson
Murare
Nimab Entreprenad AB

Alvin Karlsson
Murare
Thage Bygg i Skåne AB

Stipendiebevisen överlämnas den 31 augusti kl 11:30 av Malmö-Lunds Byggmästareförenings ordförande Per-Anders Olsson. Överlämningen sker på Navigationsgatan 1 A.

Kontaktperson:

Melanie Blockley, ansvarig för mångfald och attraktionsfrågor på Sveriges Byggindustrier Syd
melanie.blockley@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.