Årets bygglärlingar i södra Skåne utsedda

Fyra lyckliga bygglärlingar får åka till Rom för att besöka alla mäktiga sevärdheter i staden. - Dessa lärlingar har under sin lärlingstid arbetat hårt och visat ett stort intresse för branschen och detta tycker vi absolut ska belönas, säger Anders Gärdsmark, regionchef för Sveriges Byggindustrier Syd.

Bakom stipendierna, som sedan 1967 delas ut till de bästa bygglärlingarna i södra Skåne, står Malmö-Lunds Byggmästareförening och Sveriges Byggindustrier.

Under våren har företag och skolor nominerat de lärlingar som de ansåg gjort sig förtjänta av utmärkelsen Årets bygglärling. De som valdes ut var:

Anton Pålsson
Träarbetare
BAB Byggtjänst AB

Linus Ahlgren
Betongarbetare
Skanska Sverige AB

Fredrik Tykesson
Murare
Nimab Entreprenad AB

Alvin Karlsson
Murare
Thage Bygg i Skåne AB

Stipendiebevisen överlämnas den 31 augusti kl 11:30 av Malmö-Lunds Byggmästareförenings ordförande Per-Anders Olsson. Överlämningen sker på Navigationsgatan 1 A.

Kontaktperson:

Melanie Blockley, ansvarig för mångfald och attraktionsfrågor på Sveriges Byggindustrier Syd
melanie.blockley@sverigesbyggindustrier.se

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.