Årets bygglärlingar i södra Skåne utsedda

Fyra lyckliga bygglärlingar får åka till Rom för att besöka alla mäktiga sevärdheter i staden. - Dessa lärlingar har under sin lärlingstid arbetat hårt och visat ett stort intresse för branschen och detta tycker vi absolut ska belönas, säger Anders Gärdsmark, regionchef för Sveriges Byggindustrier Syd.

Bakom stipendierna, som sedan 1967 delas ut till de bästa bygglärlingarna i södra Skåne, står Malmö-Lunds Byggmästareförening och Sveriges Byggindustrier.

Under våren har företag och skolor nominerat de lärlingar som de ansåg gjort sig förtjänta av utmärkelsen Årets bygglärling. De som valdes ut var:

Anton Pålsson
Träarbetare
BAB Byggtjänst AB

Linus Ahlgren
Betongarbetare
Skanska Sverige AB

Fredrik Tykesson
Murare
Nimab Entreprenad AB

Alvin Karlsson
Murare
Thage Bygg i Skåne AB

Stipendiebevisen överlämnas den 31 augusti kl 11:30 av Malmö-Lunds Byggmästareförenings ordförande Per-Anders Olsson. Överlämningen sker på Navigationsgatan 1 A.

Kontaktperson:

Melanie Blockley, ansvarig för mångfald och attraktionsfrågor på Sveriges Byggindustrier Syd
melanie.blockley@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.