Årets Childhoodpris hyllar personer som arbetar med barn i samhällsvård

Nu öppnar vi nomineringen till Childhoodpriset 2021! I år kommer priset tilldelas en person som i sitt arbete möter barn och unga i samhällsvård, exempelvis på HVB, familjehem och SiS. Alla som vill är välkomna att nominera. Vinnaren utses av en jury och presenteras vid en prisceremoni i december.

Childhoodpriset lanserades 2019 i syfte att lyfta fram personer i Sverige som möter barn och unga i sitt arbete. Det är personer som ofta spelar en avgörande roll för att barn ska vara trygga men som sällan uppmärksammas för sin insats. Det är engagerade vuxna som ser, bryr sig och agerar för barnens bästa.

Valet av årets yrkesgrupp ligger i linje med den Kraftsamling som vi initierade 2020 för att rikta fokus mot svensk institutionsvård och med gemensamma krafter bidra till förändring och förbättring. Av erfarenhet från både Sverige och världen vet vi att barn och unga som placeras löper ökad risk att utsättas för våld och sexuella övergrepp.

- De som arbetar med barn och unga i samhällsvård har en enormt viktig roll för att skydda, stärka och guida barnen genom en svår situation. Vi vet att det finns otroligt många eldsjälar runt om i Sverige som gör just detta varje dag. Det är personer som möter barn i utsatthet och som ofta ställs inför stora utmaningar i sitt arbete. Det är personer som står stadigt vid barnens sida. Dessa, ofta osynliga, hjältar vill vi hylla med årets Childhoodpris, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood och juryns ordförande.

Nominering
Alla som vill är välkomna att nominera en person som i sitt arbete möter barn och unga i samhällsvård. I år ser vi gärna att barn och unga som har erfarenhet av exempelvis HVB, familjehem och SiS tar chansen att nominera personer som de kommit i kontakt med.

Nomineringsperioden pågår mellan den 21 september och 29 oktober. Tre finalister presenteras den 1 december. Vinnaren tillkännages vid en prisceremoni den 8 december. Nomineringsformulär och mer information om priset finns på childhood.se/childhoodpriset.

Årets jury

• Prinsessan Madeleine, styrelseledamot, World Childhood Foundation
  • Paula Guillet de Monthoux,  generalsekreterare, World Childhood Foundation
  • Carl Göran Svedin, affilierad professor i barn- och ungdomspsykiatri, Ersta Sköndal Bräcke Högskola
  • Lena Ahlström,  vd och grundare, Ledarstudion
  • Elaine Eksvärd, retoriker och grundare, föreningen Treskablinoll
  • Elin Wernquist, generalsekreterare och grundare, Barnrättsbyrån
  • Catharina Belfrage Sahlstrand, hållbarhetschef, Handelsbanken

World Childhood Foundation arbetar med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn i Sverige och världen. Det gör vi genom att initiera och stötta olika typer av insatser, oftast i partnerskap med gräsrotsorganisationer och andra nätverk, för att utveckla innovativa metoder som hjälper barn och familjer i utsatthet. Läs mer på childhood.se

Skolsköterska vinner årets Childhoodpris!8.12.2023 05:00:00 CET | Pressmeddelande

Årets Childhoodpris går till Bitte Johnsson, skolsköterska vid Praktiska Gymnasiet i Ystad. Under torsdagskvällens ceremoni, i närvaro av H.M. Drottningen, hyllades elevhälsan och tre finalister för sitt arbete med att stötta barns och ungas utveckling och skolgång. Vinnaren utsågs av en jury bestående av bland andra Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood och Carin Götblad, polismästare vid Noa.

Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan - rekordmånga nomineringar.24.11.2023 06:00:11 CET | Pressmeddelande

Childhoodpriset 2023 hyllar elevhälsan. Årets finalister och elevhälsohjältar är Monica Mancilla Robles, Linköping, Farida Khan Sällbom, Göteborg och Bitte Jonsson, Ystad. Tre eldsjälar som stöttar barns och ungas utveckling och skolgång. Årets jury består bland andra av H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande World Childhood Foundation och Carin Götblad, polismästare vid Noa. Vinnaren presenteras den 7 december och utöver äran tilldelas hen 50 000 kronor.