Årets Coach säsongen 2021/2022 är Martin Filander, IK Oskarshamn

Årets Coach utses av Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna och resebyrån Björk & Boström efter varje säsong. Hederspriset instiftades 1991/92 och Tommy Sandlin fick priset de två första åren. Priset kallas efter Arne Strömbergs minne. I fjol fick Fredrik Andersson, Timrå IK priset.

Efter den senaste säsongen, 2021/22, har till Årets Coach utsetts IK Oskarshamns Martin Filander. Han kom till Oskarshamn efter att ha varit assisterande coach i Malmö Redhawks.

I Oskarshamn har han verkligen fått en fin utveckling och mitt under sin andra säsong förlängde han sitt kontrakt med ytterligare ett år.

- Oskarshamn har varit en fantastisk klubb att jobba och jag har fått en härlig utveckling, säger Martin. Nu står vi inför några ytterst intressanta år, där bl a en ny ändamålsenlig arena ska stå klar inom en tvåårsperiod.

Med relativt små resurser gjorde Martin Filander IK Oskarshamn till en riktig utmanare i SHL den här säsongen. Länge nosade man på en topp-sex placering, till sist blev man nia. I slutspelet blev Oskarshamn en färgklick, först slog man ut Leksand med 2-1 i matcher i det s k play in, sedan pressade man Europamästarna Rögle BK till sju matcher i kvartsfinalen.

Juryns motivering till Årets Coach Martin Filander, IK Oskarshamn:

”Lugnet själv i båset under matcherna, aldrig rädd för att testa nya idéer. Har gjort IK Oskarshamn till något att räkna med på allvar i svensk elitishockey.”

Tidigare vinnar av priset Årets Coach >