Årets Dagstidning 2016 – Juryn är utsedd och nomineringen öppen

Den 15 mars 2016 arrangerar TU i samarbete med Dagens Media prisutdelning i Årets Dagstidning 2016. Prisutdelningen kombineras med en halvdag om och för dagspress med seminarier inriktade på marknadsfrågorna för branschen. Allt avslutas med en stor prisutdelning och fest på Berns Salonger i Stockholm.

Nu har vi öppnat för nomineringar i de olika tävlingsklasserna och dessa är: Årets Redaktion, Årets Marknadsorganisation, Årets Kampanj, Årets Idé (ny tävlingsklass) och förstås Årets Dagstidning – Helhetspriset.

Jurygrupperna består av namnstarka och kunniga personer som åtagit sig uppdraget att vara med och utse tre nominerade i varje tävlingsklass samt en vinnare. Varje tävlingsklass har en egen jurygrupp och för Helhetspriset ingår alla.

Juryn består av:

Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio, Helhetspris ordförande

Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden

Lars Axelsson, CMO Teliasonera

Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd TV4-Gruppen

Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna

Daniel Collin, VD mediebyrån MEC

Unn Edberg, ordförande Sveriges Tidskrifter

Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare

Kristina Juhlin, vd Amnet Sverige, tidigare digitalchef Carat

Anna Rastner, digital programchef TV4

Frippe Stenberg, VD mediebyrån Vizeum

Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

Läs mer om tävlingen och de olika klasserna här.

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Bodil Gidlund, koordinator TU, bodil.gidlund@tu.se

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.