Årets Dagstidning 2016 – Juryn är utsedd och nomineringen öppen

Den 15 mars 2016 arrangerar TU i samarbete med Dagens Media prisutdelning i Årets Dagstidning 2016. Prisutdelningen kombineras med en halvdag om och för dagspress med seminarier inriktade på marknadsfrågorna för branschen. Allt avslutas med en stor prisutdelning och fest på Berns Salonger i Stockholm.

Nu har vi öppnat för nomineringar i de olika tävlingsklasserna och dessa är: Årets Redaktion, Årets Marknadsorganisation, Årets Kampanj, Årets Idé (ny tävlingsklass) och förstås Årets Dagstidning – Helhetspriset.

Jurygrupperna består av namnstarka och kunniga personer som åtagit sig uppdraget att vara med och utse tre nominerade i varje tävlingsklass samt en vinnare. Varje tävlingsklass har en egen jurygrupp och för Helhetspriset ingår alla.

Juryn består av:

Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio, Helhetspris ordförande

Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden

Lars Axelsson, CMO Teliasonera

Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd TV4-Gruppen

Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna

Daniel Collin, VD mediebyrån MEC

Unn Edberg, ordförande Sveriges Tidskrifter

Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare

Kristina Juhlin, vd Amnet Sverige, tidigare digitalchef Carat

Anna Rastner, digital programchef TV4

Frippe Stenberg, VD mediebyrån Vizeum

Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

Läs mer om tävlingen och de olika klasserna här.

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Bodil Gidlund, koordinator TU, bodil.gidlund@tu.se

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen