Årets Dagstidning 2021: Avesta Tidning, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet nomineras för Årets Redaktion

I dag presenterar juryn de tre bidrag som kan vinna priskategorin Årets Redaktion för att den ”…visat kraft och kreativitet i att utveckla och utföra redaktionellt innehåll och/eller arbetsformer. Nytänkande, mod samt okonventionella lösningar beaktas särskilt. Kreativ samverkan mellan olika kanaler är ett plus i bedömningen.”

Juryn består av, Olle Zachrison, ansvarig digital nyhetsutveckling på Sveriges Radio, Charlotta Friborg, chef Riksnyheterna på SVT, Helle Klein, chefredakör Dagens Arbete, Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedts, Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan, samt ordförande Viveka Hansson, programdirektör på TV4.

”2020 var ett år som satte alla redaktioner på extremt hårda prov. Att se hur redaktioner svarar upp mot läsarnas förväntningar – när behovet av trovärdig journalistik är som allra störst – är imponerande. Efter många tuffa år ser vi hur många redaktioner nått en vändning och nu bygger en framåtriktad digital läsaraffär”, säger Charlotta Friborg.

De nominerade för Årets Redaktion:

Avesta Tidning

”För att ha visat vägen för lokalmedier genom att sätta ortens läsare i centrum, med relevanta granskningar, fördjupningar och berörande lokal nyhetsrapportering.”

Göteborgs-Posten

”För en strategisk satsning på analys, snabbhet och fördjupande journalistik som fört mediehuset nära de västsvenska läsarna och lett till ett rejält lyft av antalet digitala prenumeranter.”

Svenska Dagbladet

”För satsningar på kvalitetsjournalistik, klartänkt strategi och framtidstro som både utmanar och överraskar och lockar nya läsare till flaggskeppet som vänt motvind till medvind.”

Priset delas utden 25 mars under en tv-sändning från Norrköpings Tidningar.

Mer info om nomineringarna: charlotta.friborg@svt.se eller viveka.hansson@tv4.se

Mer info om priset/prisutdelningarna: thomas.mattsson@tu.se

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen12.4.2021 09:40:40 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar i dag flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen11.4.2021 21:04:34 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar på måndagens DN Debatt flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.