Årets Dagstidning 2021: Dagens Nyheter, Norr Media och Svenska Dagbladet nomineras för Årets Dagstidning (helhetspriset)

I dag presenterar juryn tidningarna som kan vinna helhetspriset för att de ”…visat på nytänkande, mod och kraft i ett förändrings- och utvecklingsarbete som skapat positiva resultat eller bedöms göra det. Juryn bedömer redaktionella, kommersiella, tekniska och distributionsmässiga aspekter. Utmärkelsen ska omfatta mediehusets totala prestation och framgång.”

Juryn består av, Olle Zachrison, ansvarig digital nyhetsutveckling på Sveriges Radio, Charlotta Friborg, chef Riksnyheterna på SVT, Helle Klein, chefredakör Dagens Arbete, Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedts, Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan, samt ordförande Viveka Hansson, programdirektör på TV4.

”Helhetspriset är en särskild bedrift att bli nominerad till, då det tillfaller medier som utifrån olika förutsättningar lyckats väldigt bra med väldigt mycket. I år dessutom under en pandemi som ställt höga krav på mod, kraft och förmåga att snabbt förflytta sig. Dagstidningsbranschen har överlag imponerat, och de här tre medierna i synnerhet”, säger Viveka Hansson.

De nominerade för Årets Dagstidning (helhetspriset):

Dagens Nyheter

”För en enastående bedrift när det gäller att skapa vinst på en utsatt marknad, med bibehållen och stark redaktionell kraft för en trogen läsargrupp.”

Norr Media

”För att ha vänt motgång till framgång och säkrat den viktiga lokala journalistiken i norra Sverige såväl digitalt som i print.”

Svenska Dagbladet

”För en genomgripande förnyelse av organisation, innehåll och affär, som skapat en pålitlig produktion av vital journalistik.”

Priset delas ut den 25 mars under en tv-sändning från Norrköpings Tidningar.

Mer info om nomineringarna: viveka.hansson@tv4.se

Mer info om priset/prisutdelningarna: thomas.mattsson@tu.se

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen12.4.2021 09:40:40 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar i dag flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen11.4.2021 21:04:34 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar på måndagens DN Debatt flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.