Årets Dagstidning 2021: Omni, Göteborgs-Posten och UNT nomineras för Årets Affär och Innovation

I dag presenterar juryn de tre bidrag som kan vinna priskategorin Årets Affär och Innovation för att exempelvis ha ”…utvecklat teknik, intäkter eller affärsmodeller, vilken ökat räckvidd och/eller försäljning till nya eller befintliga kunder. Nytänkande, branscheffekt, dataanvändning, resurstillgång, samverkan mellan i olika kanaler och medieformer är ett plus i bedömningen.”

Juryn består av Olle Zachrison, ansvarig digital nyhetsutveckling på Sveriges Radio, Charlotta Friborg, chef Riksnyheterna på SVT, Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete, Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedts, Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan, samt ordförande Viveka Hansson, programdirektör på TV4.

”Under ett turbulent år behövs innovativa lösningar och affärsutveckling mer än någonsin. Det är roligt att få ta det av det mod som samtliga tidningar har visat genom att gå utanför invanda vägar, samt den kraft som hittats i samarbeten. Är det något som visas i alla case, så handlar det just om samarbete. De nominerade har alla utmärkt sig inom detta”, säger juryledamoten Erik Modig.

De nominerade för Årets Affär och Innovation:

Omnis pivot

”För att på ett framgångsrikt sätt lyckats utveckla och kapitalisera på en stark position.”

Göteborgs Posten, Kampanj Fello

”För att ha skapat en win-win-win-situation för sig själva, sin annonsör och sina läsare, utan att ha tummat på vare sig läsarupplevelse eller existerande prenumerationsaffär.”

Mediehuset UNT:s e-handelssatsning

”För att i en turbulent tid ha utökat bredden i sin affärsmodell, och samtidigt lyckats både stärka sin lokala koppling och funnit nya annonsörer.”

Priset delas utden 25 mars under en tv-sändning från Norrköpings Tidningar.

Mer info om nomineringarna: mail@erikmodig.com eller viveka.hansson@tv4.se

Mer info om priset/prisutdelningarna: thomas.mattsson@tu.se

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen12.4.2021 09:40:40 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar i dag flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen11.4.2021 21:04:34 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar på måndagens DN Debatt flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

Årets Dagstidning 2021: Dagens Nyheter, Norr Media och Svenska Dagbladet nomineras för Årets Dagstidning (helhetspriset)11.3.2021 11:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag presenterar juryn tidningarna som kan vinna helhetspriset för att de ”…visat på nytänkande, mod och kraft i ett förändrings- och utvecklingsarbete som skapat positiva resultat eller bedöms göra det. Juryn bedömer redaktionella, kommersiella, tekniska och distributionsmässiga aspekter. Utmärkelsen ska omfatta mediehusets totala prestation och framgång.”