Årets Dagstidning 2023 – juryn är utsedd

Jurygrupperna för 2023 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning, i arrangemang av Tidningsutgivarna, är nu klara. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Televisions vd Hanna Stjärne och Jesper Strömbäck, professor i journalistik/politisk kommunikation vid JMG.

”Återigen kan vi presentera en namnstark och ytterst kompetent jury för Årets Dagstidning med Viveka Hansson, programdirektör på TV4, som huvudordförande. Våra jurygrupper bidrar med stor erfarenhet av publicistik, affärsutveckling, entreprenörskap, samhällsfrågor och mycket mer. Vi är också glada att ha flera nya tävlingskategorier; Årets Annonsaffär, Årets Läsaraffär och Årets Innovation”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.

Vinnarna i prisets nio klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 29 mars 2023. Årets Dagstidning har funnits i sin nuvarande form sedan 2005 – en kombination av konferens, prisutdelning och gala – och är branschens viktigaste träffpunkt för kunskap och erfarenhetsutbyte. Tävlingen syftar till att uppmärksamma mediehusens innovationskraft, publicistiska kunnande och demokratiska uppdrag.

Alla kan föreslå och skicka in bidrag till Årets Dagstidning. Därefter är det de olika jurygrupperna som nominerar tre bidrag och utser en vinnare i varje kategori. Samtliga ledamöter ingår dessutom i juryn för Årets Dagstidning – Helhetspriset. Förutom Helhetspriset finns kategorierna Årets Redaktion, Årets Bevakning, Årets Bildjournalistik, Årets Ljudjournalistik, Årets Annonsaffär, Årets Läsaraffär, Årets Innovation samt Årets Medieledare.

”Krig i Europa och en intensiv svensk valrörelse i hela landet. Medierna har haft ett tungt ansvar mot sina tittare, läsare och lyssnare under året som gått - och nu är det snart dags att prisa dem som lyckats bäst på olika sätt. Skicka era starkaste bidrag, eller tipsa om andras goda exempel! Och sök i tid, skjut inte upp”, säger Viveka Hansson, programdirektör TV4, och juryns huvudordförande.

All information om evenemanget Årets Dagstidning 2023 publiceras löpande på tu.se och tävlingen öppnar för bidrag längre fram i höst.

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Ordförande Viveka Hansson, programdirektör, TV4 samt övriga tolv juryledamöter enligt nedan.

Årets Redaktion och Årets Bevakning

Viveka Hansson, programdirektör, TV4, huvudordförande, viveka.hansson@tv4.se

Bodil Gidlund, projektledare Tidningsutgivarna, bodil.gidlund@tu.se

Viveka Hansson/Foto Daniel Ohlsson TV4

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.