Tidningsutgivarna

Årets Dagstidning ställs in fysiskt och anordnas istället digitalt

Branschorganisationen TU – Medier i Sverige har beslutat att inte genomföra evenemanget Årets Dagstidning på Berns i Stockholm den 22 april. Det som en följd av det nya coronavirusets spridning och regeringens beslut om att inte tillåta sammankomster med fler än 500 deltagare.

– Det känns naturligtvis tråkigt att inte kunna genomföra årets intressanta program och att hylla alla nominerade och vinnare för deras fantastiska insatser under året på det sätt vi planerat. Men med tanke på det utsatta läge vi är i just nu finns inget annat val än att ställa in evenemanget i dess fysiska form, säger Victoria Svanberg, ordförande TU – Medier i Sverige.

TU undersöker nu möjligheterna att genomföra delar av branschseminariet och prisutdelningen av Årets Dagstidning i digitala kanaler. Ambitionen är att sända några av branschtalarnas inspel i annan form via internet. Även prisutdelningen kommer att genomföras och sändas digitalt.

– Vinnarna av Årets Dagstidning kommer att avslöjas den 22 april som planerat. Just nu undersöker vi möjligheterna att komprimera seminarieprogrammet och skapa en enklare sändning där vinnarna presenteras och hyllas. Exakt hur vi gör det är inte avgjort i dag. Men hylla vinnarna ska vi, säger Jan Fager, tf vd TU – Medier i Sverige.

Eftersom det fysiska evenemanget ställs in upphävs samtliga bokningar.

Jan Fager, tf vd TU – Medier i Sverige 0730-69 00 31, jan.fager@tu.se

Victoria Svanberg, ordförande TU – Medier i Sverige, victoria.svanberg@nwt.se

Bodil Gidlund, projektledare TU – Medier i Sverige 0708-23 07 67, bodil.gidlund@tu.se

Tidningsutgivarna