Årets Eldsjäl finns på Bilprovningen i Lycksele

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och förbättra saker på sin arbetsplats. Priset Årets Eldsjäl 2021 går till Bengt Lindblom på Bilprovningen i Lycksele.

Bengt Lindblom
Klubbordförande på Svensk BIlprovning
Bengt Lindblom Klubbordförande på Svensk BIlprovning

– Det är hedrande att utnämnas till årets eldsjäl i ett så stort förbund som Unionen. Mitt fokus är att få igång en arbetsmiljöorganisationen och jag stöttar Bilprovningens arbetsmiljöombud. Någon tycker uppenbarligen att jag gör ett bra jobb eftersom jag nominerats, säger Bengt Lindblom.

– Bengt har gjort ett otroligt jobb och verkligen uträttat fackliga stordåd på jobbet. Han har visat prov på engagemang, samarbetsförmåga och nyskapande på ett sätt som kan inspirera alla oss andra i vårt fackliga arbete, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande som har ingått i juryn för Årets Jobbhjältar 2021.

Bengt Lindblom är ordförande för Svensk Bilprovnings nordligaste fackklubb ASB Norr. Han har sin hemmastation på bilprovningen i Lycksele men han stöttar medlemmar i hela Norrland. Hans arbete för bland annat en bättre arbetsmiljö och ökad jämställdhet inom företaget är uppskattat av såväl kollegor som av företagsledningen. Med nästan 20 års engagemang är han en riktig veteran inom det fackliga området.

Årets Jobbhjältar utses även i kategorierna: eldsjäl, nytänkare och uppstickare. Priset Årets Uppstickare går till Jessica Larsson, huvudarbetsmiljöombud, SATS Hötorget och Årets Nytänkare till Teres Kolbert, Klubbordförande, AA Logistik, Västerås.

– Det är Unionens 30 000 förtroendevalda ute på arbetsplatserna som är själva hjärtat i den fackliga idén och styrkan i Unionen: att medlemmarna och deras valda kollegor tillsammans påverkar och förbättrar villkoren och verksamheten. För din skull och alla andras. Detta är den svenska modellen när det är som allra tydligast och bäst, säger Peter Hellberg.

Juryns motivering

”För ett brinnande och envist engagemang i utmanande tider, som gjort och gör skillnad för enskilda medlemmar i deras personliga utmaningar. En facklig motor som stöttar lokala klubbar i företaget och samtidigt hjälper arbetsgivaren att göra rätt förtjänar att bli Årets Eldsjäl.”

Bengt Lindblom, klubbordförande ASB Norr.
Telefon: 070-258 46 70
bengt.lindblom@bilprovningen.se