Årets familjebil 2018 utsedd

Med ett par rösters marginal tog elbilen KIA Niro EV hem titeln Årets Familjebil 2018. Det är andra gången KIA vinner utmärkelsen och det är första gången en elbil tar hem den prestigefyllda utmärkelsen. Det juryn fastnade för var bland annat hög säkerhet, välutnyttjade utrymmen och en räckvidd på över 40 mil, vilket bör passa många olika familjer.

KIA Niro EV 1

Årets Familjebil 2018 – KIA Niro EV

– Det är med glädje och stolthet som vi tar emot utmärkelsen från MHF och Motorföraren, kommenterar David Lilja, Press- och kommunikationschef på Kia Motors Sverige.

Av elva namnkunniga motorjournalister i Motorförarens jury röstade flest på elbilen KIA Niro EV. På delad andraplats hamnade Volvo V60 och KIA Ceed Sportswagon.

Alla elva motorjournalisters motiveringar samt mer om KIA Niro EV, finns att läsa i Motorföraren nr 8–2018.

Kriterierna för Årets Familjebil lyder att den ska vara praktisk, säker, ekonomisk, samt vara ett bra miljöval. Dessutom ska vinnaren börja säljas under året.

Fakta:

- Motorförarens utmärkelse Årets Familjebil har delats ut sedan 1996.

- I juryn sitter alltid några av Sveriges mest lästa och kunniga motorjournalister.

- Med utgångspunkt från kriterierna, ska de välja sin favorit bland bilar som börjar säljas under året, samt motivera sitt val.

Alla vinnare:

2016     Volvo V90

2017     Skoda Karoq

2018     KIA Niro EV

Följande bilder finns att ladda ner:

KIA Niro EV 01 (foto: Kia)

KIA Niro EV 02 (foto: Kia)

KIA Niro EV 03 (foto: Kia)

Diplom (Peter Himmer, vd Kia Motors Sverige (t v.), David Lilja, press- och kommunikationschef Kia Motors Sverige.) Foto: Mikael Lindberg

Jurymedlemmar:

Mikael Stjerna (Teknikens Värld), Jacques Wallner (DN. Motor), Robert Collin (Aftonbladet), Jan-Erik Berggren (Expressen), Johannes Gardelöf (Bilnyhetsbyrån CNP), Mikael Johnsson (Auto Motor & Sport), Anders Helgesson (Vi Bilägare), Stefan Nilsson (Frilans), Alexandra Stenwall (Frilans) Håkan Nilsson (Dagens PS) och Mikael Lindberg (Motorföraren).

Mer information:

Mikael Lindberg, chefredaktör Motorföraren, 076-548 97 16

KIA Niro EV 1
KIA Niro EV 2
KIA Niro EV 3
Peter Himmer, vd Kia Motors Sverige och David Lilja, press- och kommunikationschef Kia Motors Sverige.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Tylösandsseminariet 2018 har temat "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert", 4-5 september3.9.2018 18:03Pressinbjudan

Tisdag 4 september öppnar den sextioandra upplagan av Tylösandsseminariet. I år är temat för trafiksäkerhetskonferensen: "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert". Om vi ska nå målen inom trafiksäkerhet så räcker det inte att göra kampanjer och att bygga säkrare infrastruktur. Vi måste också hitta sätt att verkligen påverka var och en, såväl privatpersoner som företag och organisationer.