Årets familjebil 2020 – ŠKODA SUPERB iV

För femte gången vinner ŠKODA den prestigefyllda utmärkelsen Årets familjebil och det är första gången Superb tar hem vinsten. Av de tio namnkunniga motorjournalisterna i Motorförarens jury röstade flest på laddhybriden ŠKODA SUPERB iV. På delad andraplats hamnade elbilen Volkswagen ID.3 och laddhybriden Toyota RAV4 PHEV.

Kriterierna för Årets familjebil lyder att den ska vara praktisk, säker, ekonomisk, samt vara ett bra miljöval. Dessutom ska vinnaren börja säljas under året. Det juryn fastnade för var bland annat: stor bil som passar alla familjens åldersgrupper, genomgående hög kvalitet, tar steget in i den elektrifierade världen med låga utsläpp, samt smart funktionalitet.

"Vi på ŠKODA är otroligt glada över denna fina utmärkelse. Konkurrensen i den här klassen är tuff och vi är stolta över att vår rymliga laddhybrid SUPERB iV nu tagit hem förstaplatsen", säger Veronica Nilsson, Press- och sponsoransvarig ŠKODA Sverige.

Alla vinnare:
2018    KIA Niro EV
2019    Toyota Corolla Touring Sports
2020    ŠKODA SUPERB iV

Alla tio motorjournalisters motiveringar samt mer om ŠKODA SUPERB iV, finns att läsa i Motorföraren nr 8–2020.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder nio huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ.
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Nu startar serieproduktionen av ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i Mladá Boleslav4.12.2020 09:32:47 CETPressmeddelande

Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.

ŠKODA och Hockeyfonden stöttar svensk ishockey – Daniel Adams-Ray har tonsatt hyllningsfilmen till eldsjälarna bakom den27.11.2020 15:03:15 CETPressmeddelande

I dag lanserar ŠKODA en kampanj skapad för att hylla och lyfta fram de verkliga eldsjälarna inom svensk ishockey. Samtidigt släpper Daniel Adams-Ray låten "Hela dagen är inte natt”. Ett verk som går hand i hand med kampanjens budskap och Hockeyfondens arbete att lyfta de människor som sällan syns i rampljuset, men är vitala kuggar för sportens fortlevnad.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.