Årets finansprofil Klementina Österberg hjälper företag att växa

GU Ventures vd Klementina Österberg blev utsedd till Årets finansprofil 2019. Föreningen Finanskompetenscentrum i Göteborg ger utmärkelsen Årets finansprofil till en person som har gjort särskilda insatser i finansområden och som har bidragit till att Göteborg fått ett särskilt fokus.

Klementina Österberg  vd GU Ventures och Årets finansprofil. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
Klementina Österberg vd GU Ventures och Årets finansprofil. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

”Jag har har under hela min uppväxt haft en liten förkärlek för företagande”, säger Österberg till EFN Ekonomikanalen när hon beskriver sin bakgrund till sin nuvarande position.

GU Ventures arbetar för att stötta nya företag, få dem att komma igång och hjälper till att hitta finansiärer och att komma ut på marknaden för att göra affärer. Österberg poängterar vikten av att få startups och entreprenörer att komma i kontakt med större företag i regionen. Hon menar att det ofta är ett väsentligt steg för att sedan fortsätta att expandera.

”Kan vi ha möjlighet att sälja in de nya produkterna till Göteborgs och Västra Götalands industri har vi också möjlighet att växa med dem internationellt”, förklarar hon.

Österberg menar att startups och entreprenörer bör fokusera på att välja sin ägare och investerare, att lyssna och utvecklas med kunden och att hitta någon att arbeta med som gärna är ännu mer driven än en själv.

Juryns motivering löd:
Årets finansprofil är en klyftig och karismatisk ledare och en riktig vitamininjektion med hjärtat i Västsverige. Hon stöttar hängivet startups och entreprenörer och som initiativtagare och styrelseordförande i ett investeringsbolag stärker hon inte bara Västsveriges kapitalmarknad utan också det hela västsvenska näringslivet. Under 18 år har hon arbetat med att utveckla och investera i idéer med stor framgång. Med enastående engagemang har hon lett bolaget till att bli ett av 20 främsta i världen av sitt slag.

Se hela intervjun här (2:20 min, nytt fönster)

Se tidigare intervju när Klementina Österberg gästade EFN:s studio 30 november 2018 (9:08 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.