Årets första stopp av Swedish Wake Park Tour 2022 i Halmstad Wakepark bjöd på ett skönt flow!

Under den gångna helgen stod Halmstad wakeboardklubb tillsammans med SVWF för årets första stopp i Swedish Wake Park Tour. Det skulle visa sig bli en tävling med bra flow både på land och i vattnet.

Redan kl 8:00 hade man åkarmöte för att få ihop dagen och 8:30 var det dags för första start, kval för  Jr Ladies. De klasser som kördes under dagen var +35 Men, Open Men, Open Ladies, Jr Men, Jr Ladies, Girls, Boys, Seated Mix, MiniMix, Intermediate Men +19 och Amateur Mix.

I Open Ladies blev det omkastat resultat från kval till final. Nya trick och högre höjder från samtliga åkare präglade denna klass där Nike Bölja Strandlund till slut tog platsen högst upp på pallen.

Det är roligt att se den starka utvecklingen som just nu sker på tjejsidan, både i Jr- och Open- Ladies.

Slaget om Open Men kom i huvudsak att handla om två åkare, båda hemmahörande i Halmstad Wakeboardklubb. William Klang visade var skåpet ska stå och tog hem guldet med Albin Bergenek som två. Sedan var det jämt. Till slut var det Mattias Blomgren som tog bronspengen. Vår super-speaker Axel Modin knep en hedrande 5:e plats.

Det var många nya åkare i startfälten för både Jr- och Open Men, även några nygamla i de högre klasserna, och det var hög klass på åkningen. Även här ser vi ett högt utvecklingstempo i Jr-klassen.

Alexander Helander förgyllde tillvaron genom att visa hur man faktiskt kan hantera en sit-wake i Seated Mix.

I klassen MiniMix, alltså klassen för åkare upp till 12 år, hade vi 6 imponerande åkare. Dessa fick i stället för poäng ett utlåtande av två tjejer från Open-klassen, Matilda Söderberg och Nike Bölja Strandlund som i skrift, vid prisutdelningen, levererade några bra saker från varje åk och något att jobba vidare på.

Att det var flow på vattnet förstår ni men att det var även ett underbart flow i organisationen är värt att nämna. Med 53 anmälda åkare är det svårt att få ihop kval och finaler på en dag och hålla ett tidsschema. Genom ett nytt bedömningssystem där man delar upp domarna på olika features och sätter viktning på samtliga features har bedömningstiden väsentligt reducerats. Cred till Nicolai P som införde denna förändring redan till SM-veckan i Linköping. Till detta kommer en otrolig insats från alla ideellt engagerade klubbmedlemmar, tävlingsledning, speaker, sekretariat och åkare. Man skapade ett enkelriktat flöde på bryggan och i god tid samlade man in åkare till nästkommande heat. En skadad åkare och en obstacle på glid var inte med i beräkningen men genom detta flow, både i domarledet, i den fysiska logistiken och tillmötesgående åkare, lyckades man hålla schemat så när som på en halvtimme.

Se samtliga resultat på LiveHeats: https://liveheats.com/events/26744/spectate

I egenskap av SVWF’s representant på plats tillika ansvarig för sekretariatet vill jag tacka Halmstad Wakeboardklubb med alla sköna engagerade människor och hela tävlingsledningen för en mycket bra genomförd tävlingshelg. Speciellt tack till Huvuddomare Magnus Dahlström som tillsammans med William Klang roddade ihop domarpanelerna för de olika klasserna. Tack till samtliga domare. Tack till medhjälparna i sekretariatet Patricia Eliasson och Karin Svenbrant. Tack till Kristina och Mats Örjes som tänker på allt och håller ihop alla bitarna, skapar en skön atmosfär och bjöd på en underbar wakeboardhelg som avslutades med Wake Community Day på söndagen.

Actionbilder av Daniel ”fotodanne” Söderberg och Pallplatsbilder av Matilda Söderberg

Sven-Olof Söderberg
Wakekommittén

(Publicerat av Michael Kjellander, SVWF Sportchef)

Pontus Donnerstål – Ny förbundskapten för U-14/U-17 landslaget Vattenskidor!24.3.2024 07:15:38 CET | Nyheter

Pontus Donnerstål från Älvkarleby tar nu över uppdraget som förbundskapten för U-14/U-17 landslaget i Vattenskidor då Jimmie Westlund efter lång och trogen tjänst går vidare mot nya uppdrag. Pontus kommer vid sin sida att ha Pär Ronnerfors och tillsammans bildar denna duo ett starkt team som gemensamt har många års erfarenhet av vattenskidåkning på toppnivå inom samtliga av de tre grenarna.