Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Årets forward i SBL herr är utsedd

Årets forward gör sin tredje säsong i SBL och växer för varje år. Denna säsong har han varit seriesegrarna Södertälje Kings viktigaste spelare. Både offensivt och defensivt briljerar Auston Barnes som tar emot priset i år.

Auston Barnes är Årets Forward. Foto: Maxim Thoré, Bildbyrån.

Utmärkelserna röstas fram av coacher, lagkaptener och media förutom priserna Årets lyft och årets matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets forward: Auston Barnes, Södertälje Kings

Ingen spelare i SBL är mer allround än årets forward. Han levererar nästan varje match både offensivt och defensivt. Ständigt farlig, ständigt relevant. Han kan låsa ner motståndare likaväl som sänka avgörande skott i slutsekunderna och han har växt fram som den viktigaste spelaren hos serievinnarna Södertälje Kings. Årets forward i SBL 2018-2019 heter Auston Barnes.

Topp 3

Auston Barnes, Södertälje Kings 58%

Michael Moore, Borås Basket 23%

Axel Nordström, Uppsala Basket 6%

Priset delas ut den vid den första semifinalen mellan Södertälje Kings och Jämtland Basket den 8 april i Täljehallen.

Auston Barnes är Årets Forward. Foto: Maxim Thoré, Bildbyrån.

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.