Årets hållbara företag - Kör Eco trafikskola

Under fredagskvällen (12 november) utsågs Kör Eco trafikskola i Linköping till Årets hållbara företag. Tekniska verken delade ut priset på Tappra barns välgörenhetsgala i Konsert & Kongress i Linköping.

Bild: Bo Andersson, delägare och trafiklärare, Johanna Edelönn, delägare och trafiklärare.

Motiveringen lyder:
Årets hållbara företag är en sann ledsagare på vägen mot en bättre miljö. De verkar i en bransch där förändringar måste ske snabbt och har, med ett cirkulärt förhållningssätt i alla led och varje detalj, verkligen tagit sig an utmaningen. Företaget utbildar och uppmuntrar sina elever till en hållbar inställning och att bidra till ett så litet klimatavtryck som möjligt. Deras vilja att påverka inspirerar med stor säkerhet eleverna till hållbara val även efter avslutad utbildning.

Tekniska verken är en av åtta guldpartners till Tappra barns välgörenhetsgala och stöttar kategorin årets hållbara företag. Tanken med utmärkelsen är att lyfta lokala aktörer som visar på goda initiativ och inspirerar andra till att bygga världens mest resurseffektiva region.

Övriga nominerade i kategorin Årets hållbara företag var Åkeriet Alfredsson Transport och ljusenergiföretaget Epishine.

Jörgen Svärdh, marknadsdirektör, Tekniska verken i Linköping, 013- 20 92 49
jorgen.svardh@tekniskaverken.se

Johanna Edelönn, delägare Kör Eco, trafiklärare, 070-889 25 45
johanna@koreco.se

Bo Andersson, delägare Kör Eco, trafiklärare, 073-640 20 37
bo@koreco.se

Om Tappra barn:
Tappra barn är en lokal stiftelse som arbetar för att hjälpa barn som på något sätt har det tufft. Pengarna samlas in via aktiviteter, events och kampanjer och kommer barn till godo i samma städer där organisationen är verksam (Linköping, Jönköping och Norrköping). Ett av dessa initiativ är gårdagens välgörenhetsgala. Galan syftar till att premiera organisationer och personer som engagerat sig för ett mer hållbart samhälle, samtidigt som vi tillsammans kommer samla in pengar till utsatta barn i Linköping.

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.

Toaletten är ingen papperskorg – inte en självklarhet för alla18.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I morgon fredagen den 19 november är det Världstoalettdagen. Det är en officiell FN-dag för att uppmärksamma den globala sanitetskrisen. Det är nästan 2 miljarder människor som inte har tillgång till en toalett, samtidigt som många andra tar den för given och till och med använder den som papperskorg. I Linköping behöver vi ständigt påminna oss om att det bara är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.