Årets helikopterbesiktning av elledningar i Katrineholm

På måndag den 26 september är det dags för helikopterbesiktning av Tekniska verkens elledningar i Katrineholms kommun. Besiktningen genomförs för att säkerställa elleverans och driftsäkerhet. Arbetet beräknas pågå under några dagar, men beroende på vädret kan det ta upp till en vecka.

Helikoptern kontrollerar att inga träd eller grenar, som kan orsaka strömavbrott, ligger på elledningarna. Den flyger så lågt som möjligt för att elledningarna ska kunna granskas visuellt. Rotorljuden kan då stressa djur som kan behöva tas in medan besiktningen pågår.

- Helikopterbesiktning är ett effektivt sätt för oss att kontrollera våra elledningar och för att öka driftsäkerheten och minska risken för avbrott längre fram, säger Anders Holmgren, driftschef för elnäten på Tekniska verken-koncernen.

Vid dimma eller hårda vindar flyttas besiktningen fram.

Dagliga uppdateringar om flygningar finns här.
För mer information, kontakta gärna Anders Holmgren via 013-308688 eller anders.holmgren@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)