Årets hjulklapp går till TopRight Nordic AB och Brandkåren Attunda

Motormännens riksförbund tilldelar Årets Hjulklapp 2017 till Top Right Nordic AB och Räddningstjänsten i Attunda för deras gemensamma arbete för att skapa en säkrare arbetsmiljö för räddningstjänst, bärgningspersonal och vägarbetare i trafiken.

För räddningspersonal och bärgningspersonal är ökad synlighet på vägarna ett högprioriterat område för en säkrare arbetsplats. Under våren har TopRight Nordic tillsammans med räddningstjänsten och Trafikverket därför testat en ny ljusteknologi på bland annat varningstält, trafikband och arbetskläder. Fördelen med den nya teknologin, elektroluminiscens, är att ljuset inte bländar samtidigt som det syns på långa avstånd.

– Vi känner oss oerhört stolta över att få motta utmärkelsen från Motormännens Riksförbund. Att vårt gemensamma arbete med Brandkåren Attunda uppmärksammas är mycket positivt för både oss och alla de hjältar som riskerar sina liv för att rädda andras ute på våra vägar, säger Anders Myrbäck, VD på TopRight Nordic.

Ida Texéll är förbundsdirektör och räddningschef på Brandkåren Attunda som har deltagit i det lyckade projektet.

– Vi vet att projektet ökar säkerheten för vår och Sveriges insatspersonal. Vår strävan har varit att skapa en säkrare arbetsmiljö för kollegor och samarbetspartner som arbetar i trafiken och på vägarna. För oss är de hjältar som varje dag gör sitt bästa för att vi andra ska kunna färdas säkert och tryggt i trafiken, säger Ida Texéll.

– För Motormännen är trafiksäkerhetsarbetet en högt prioriterad fråga. Varje åtgärd som leder till ökad trygghet, både för trafikanterna och för dem som arbetar längs våra vägar, är värd att uppmärksamma och belöna, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens riksförbund.

Prisutdelning sker 27 november kl 13 på Sollentuna brandstation. Vinnarna får Årets hjulklapp-diplom och ett bevis för att Motormännen i deras namn har planterat träd för 10 000 kronor i Afrika genom Vi-skogen.

08-690 38 00https://msverige.se

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se