Årets idrottsförening i Västerbotten 2020 – Umeå Orienteringsklubb

Efter att flera år i rad varit en av toppkandidaterna till utmärkelsen kammar Umeå Orienteringsklubb i år hem den. Det gör de för sitt långsiktiga, gedigna utvecklingsarbete som dels resulterat i en bredare verksamhet inom föreningen och dels fått fler att spontant vilja rör på sig i naturen.
Tjelvar Otterbjörk och Kaisa Rooba, Umeå OK

– Det känns oerhört ärofyllt att få ta emot det här priset, för det visar vilken stark förening vi är, och att det vi gör bidrar till ett bättre och mer rörelserikt Sverige, säger Kaisa Rooba, en av ledarna i klubben.

Från 15 till 150 aktiva barn

2011 hade föreningen cirka 15 aktiva barn och tre ungdomsledare. Idag har föreningen hela 150 barn som kontinuerligt deltar i aktiviteter och 23 ledare, där män och kvinnor har en lika självklar plats.

– Nyckeln till det är att vi valde att ställa om vår kurs i klubben och har prioriterat att både rekrytera nya och behålla våra aktiva och ledare. Vi har bland annat satsat på ett familjekoncept som varit väldigt lyckat och som gör att många nu söker sig till oss, säger Tjelvar Otterbjörk, ordförande i klubben.

Inspirerar till spontanidrott och aktivitet även utanför föreningen

Vid sidan av ett aktivt internt utvecklingsarbete har föreningen även genomfört många aktiviteter utanför föreningen, som bidrar till att ännu fler tycker att det är roligt att röra på sig i naturen. Bara under pandemiåret 2020 satte föreningen uppskattningsvis cirka 10.000 umebor och besökare i rörelse. Under parollen Naturpasset, som är Norrlands största motionsevenemang, står föreningen som initiativtagare till bland annat den populära cykelorienteringen Skoj på hoj. Sedan 15 år tillbaka ansvarar klubben även för att köra upp de populära vinterpromenadstigarna på Stadslidenområdet. Med egna skotrar och med hjälp av klubbens medlemmar som ideellt arbetande håller de ett cirka 25 kilometer långt nät av stigar öppna, så att hundägare och andra flanörer kan röra sig i skogen till fots oavsett hur mycket snö som fallit. Därtill samarbetar klubben med skolor i kommunen för att utveckla orienteringsundervisningen för skoleleverna.

Kort och gott: En förening som engagerar och bidrar till folkhälsa, gemenskap och rörelseglädje i naturen!

För mer information, kontakta:

Tjelvar Otterbjörk, ordförande Umeå Orienteringsklubb, 070-617 17 30

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Se filmen med Umeå OKFler videor

Tjelvar Otterbjörk, ordförande Umeå Orienteringsklubb, 070-617 17 30

Linn Lundström, marknads- och kommunikationschef RF-SISU Västerbotten, 070-308 84 24

Tjelvar Otterbjörk och Kaisa Rooba, Umeå OK

RF-SISU Västerbotten är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund i Västerbotten.