Årets IKEA katalog: en ny handbok för en bättre vardag hemma.

Att livet plötsligt kan föra med sig nya oväntade behov, rutiner och vanor till hemmet har varit extra tydligt för de flesta under detta år. Därför har IKEA utformat årets katalog som en handbok med inredningstips som guidar läsaren mot ett mer hållbart, smart och funktionellt hem.

Hur skapar man en prisvärd yteffektiv arbetsplats? Finns det tricks för att morgonrutinen ska gå snabbare och mer friktionsfritt? Och hur ska man tänka kring att blanda olika mönster? Detta är bara några av de utmaningar som läsaren guidas igenom i årets katalog.

- Livet hemma har nog aldrig varit så viktigt som det är idag. Oavsett yta och budget så ska det vara möjligt att skapa ett mer hälsosamt och hållbart liv hemma. Vi har fyllt varje sida med inspiration och delar med oss av kunskap som kan göra hemmet mer hållbart samtidigt som det är både mysigt och smart inrett, säger Tori Newman, inredningschef, IKEA Sverige.

Organisera steg för steg

Som vanligt bjuder IKEA-katalogen in till flera hem och rum med olika förutsättningar och behov. Besök hemmet som inretts med små medel, barnrum som barnen kan växa med och sovrummet för den hållbart medvetna. Vare sig det rör sig om stora eller små förändringar bjuder IKEA på konkreta lösningar, tumregler och prisvärda produkter som fungerar som små hjälpredor i vardagen.

- Lika viktigt som det är för oss att inspirera de mänga människorna, är utgångspunkten att en bättre vardag börjar hemma. Vi vet att smarta förvaringslösningar ofta är en bra start på dagen men också för balans i livet. Mitt bästa tips är att ta det steg för steg och organisera ett område i taget för att få ordning på sina saker, säger Tori Newman.

Små hjälpredor för stora förändringar

Det kan handla om att ta fram de små medhjälparna för att få till ett organiserat hem; RAGGISAR Korg, BJÄRNUM Krok eller KOMPLEMENT multihängare, eller de lite större hjälparna. Här hittar vi nyheter för IVAR, vår flexibla trotjänare inom förvaring som i höst är tillbaka med dörrar i bambuväv som gör att du snabbt och lätt skapa en stängd förvaring och ger IVAR ett nytt uttryck. Vill du göra dörrarna personliga kan du enkelt byta ut bambuväven mot ett eget konstverk.

Med några enkla steg och till en överkomlig kostnad skapar du en ny känsla med hjälp av textilier och accessoarer. Uppdatera ditt sovrum med krispiga BLÅVINDA påslakanset, milt grönblommiga SKOGSSTARR påslakanset eller SKOGSFRÄNE påslakanset med ett hav av blommor på ena sidan och strama ränder på den andra.

Mer inspiration, tips och tricks hittar du i handboken här. Vill du hellre ha den tryckt, går det bra att hämta den i IKEA-varuhuset.

IKEA-katalogen är här: Katalogen 2021

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.