Årets IKEA katalog: en ny handbok för en bättre vardag hemma.

Att livet plötsligt kan föra med sig nya oväntade behov, rutiner och vanor till hemmet har varit extra tydligt för de flesta under detta år. Därför har IKEA utformat årets katalog som en handbok med inredningstips som guidar läsaren mot ett mer hållbart, smart och funktionellt hem.

Hur skapar man en prisvärd yteffektiv arbetsplats? Finns det tricks för att morgonrutinen ska gå snabbare och mer friktionsfritt? Och hur ska man tänka kring att blanda olika mönster? Detta är bara några av de utmaningar som läsaren guidas igenom i årets katalog.

- Livet hemma har nog aldrig varit så viktigt som det är idag. Oavsett yta och budget så ska det vara möjligt att skapa ett mer hälsosamt och hållbart liv hemma. Vi har fyllt varje sida med inspiration och delar med oss av kunskap som kan göra hemmet mer hållbart samtidigt som det är både mysigt och smart inrett, säger Tori Newman, inredningschef, IKEA Sverige.

Organisera steg för steg

Som vanligt bjuder IKEA-katalogen in till flera hem och rum med olika förutsättningar och behov. Besök hemmet som inretts med små medel, barnrum som barnen kan växa med och sovrummet för den hållbart medvetna. Vare sig det rör sig om stora eller små förändringar bjuder IKEA på konkreta lösningar, tumregler och prisvärda produkter som fungerar som små hjälpredor i vardagen.

- Lika viktigt som det är för oss att inspirera de mänga människorna, är utgångspunkten att en bättre vardag börjar hemma. Vi vet att smarta förvaringslösningar ofta är en bra start på dagen men också för balans i livet. Mitt bästa tips är att ta det steg för steg och organisera ett område i taget för att få ordning på sina saker, säger Tori Newman.

Små hjälpredor för stora förändringar

Det kan handla om att ta fram de små medhjälparna för att få till ett organiserat hem; RAGGISAR Korg, BJÄRNUM Krok eller KOMPLEMENT multihängare, eller de lite större hjälparna. Här hittar vi nyheter för IVAR, vår flexibla trotjänare inom förvaring som i höst är tillbaka med dörrar i bambuväv som gör att du snabbt och lätt skapa en stängd förvaring och ger IVAR ett nytt uttryck. Vill du göra dörrarna personliga kan du enkelt byta ut bambuväven mot ett eget konstverk.

Med några enkla steg och till en överkomlig kostnad skapar du en ny känsla med hjälp av textilier och accessoarer. Uppdatera ditt sovrum med krispiga BLÅVINDA påslakanset, milt grönblommiga SKOGSSTARR påslakanset eller SKOGSFRÄNE påslakanset med ett hav av blommor på ena sidan och strama ränder på den andra.

Mer inspiration, tips och tricks hittar du i handboken här. Vill du hellre ha den tryckt, går det bra att hämta den i IKEA-varuhuset.

IKEA-katalogen är här: Katalogen 2021

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken
Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet2.3.2021 08:15:08 CET | Pressmeddelande

På IKEA har vi alltid arbetat för att skapa en bättre vardag med hjälp av heminredning av god kvalitet till ett lågt pris. En bättre vardag är en jämställd vardag. Dessutom är jämställdhet hemma avgörande för att skapa jämställdhet i samhället. Covid-19 och kravet på att stanna hemma har satt extra fokus på fördelningen av hushållsarbete. Därför vill vi på Ingka Group uppmärksamma och skapa diskussion kring fördelningen av ansvaret där hemma.

Aprilnyheter på IKEA1.3.2021 10:00:35 CET | Pressmeddelande

Med denna nyhetslansering på IKEA firar vi att våren – och snart också sommaren – är på väg. Njut av ljuset i ditt vardagsrum, i din trädgård eller kanske på stranden. Sortimentet är inspirerat av sommarens aktiviteter – som kan smygstartas redan nu – och är gjort av mer hållbara material. Längtan efter att vara spontan och snabbt kunna ge sig iväg ut och vara redo att njuta av de där ljusa dagarna – äntligen! Säljstart: April 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 12:e mars 2021 INBJUDEN- kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021 Februarinyheter & Organisera- sortiment Pressmeddelande Bildbank

Duka upp för nya minnen med INBJUDEN12.2.2021 10:00:16 CET | Pressmeddelande

Våren och sommaren erbjuder många tillfällen värda att uppmärksammas. Med IKEA kollektionen INBJUDEN skapar du en romantisk stämning för ett oförglömligt tillfälle, oavsett om det handlar om en högtid eller att sätta guldkant på vardagen, och fira det stora även i det lilla. Varför inte fira att våren och sommaren snart är här? INBJUDEN kollektion består av porslin, bestick, glas och uppläggningsfat samt bordsdekorationer som dukar, servetter, vaser, ljushållare, kuddar, hängande pom-poms, girlanger och konstgjorda blommor. Allt för att skapa nya minnen - nu eller genom framtida festligheter. Säljstart: 12:e mars 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Kollektionen är på tillfälligt besök. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken I bildbanken finns även priser och produktinformation. Kalendarium: Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder: 5 Februari 2021 LJUVARE kollektion Pressmeddelande Bildbank Februari 2021