Årets Kurslitteraturpris till nyskapande skildring av organisering

Med ett nydanande pedagogiskt upplägg, där en skönlitterär berättelse om ett företags tillkomst och utveckling står i centrum, vinner den kommande boken En berättelse om organisering årets Kurslitteraturpris. – Ambitionen är att bidra med kunskap och reflektion kring varför organisation och organisering är centralt för att förstå vårt samhälle, säger bokens författare.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla som har en bokidé för universitet och högskola kan tävla. I år går förstapriset och 150 000 kronor till den kommande boken En berättelse om organisering, med följande motivering från juryn:

”I En berättelse om organisering får vi följa modeföretaget Mess från delägarnas första stapplande steg till utvecklingen av ett framgångsrikt företag. Genom skildringen av deras framgångar, konflikter och problem i kombination med teoretiska fördjupningar lär sig läsaren om organisationsteorins olika delområden, så som ledarskap, makt, motivation, kultur, beslutfattande och omvärldsanalys. Genom att växla mellan teori och praktik lyckas författarna på ett föredömligt och nyskapande sätt skapa förståelse för organisationsteorin och hur den kan hjälpa organisationer till en väl fungerande verksamhet.”

Bakom boken står författarna Maria Grafström, docent i företagsekonomi och verksam som forskare, lärare och forskningsledare på SCORE (Stockholm Centre for Organizational Research) vid Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet, Anna Jonsson, docent i företagsekonomi och verksam som forskare och lektor vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, Oline Stig, författare och skribent för Tidningen Vi och Sydsvenska Dagbladet och Lars Strannegård, professor i företagsekonomi och rektor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Boken synliggör och visar på vikten av att förstå organisationer utifrån deras sammanhang. Det är inte självklart var de organisatoriska gränserna ska dras och många av de frågor som kan antas vara interna kan även förklaras och förstås genom att rikta fokus även på interorganisatoriska relationer och vad som händer i omvärlden.

– Genom att lyfta fram organiseringen av Mess över tid vill vi visa på betydelsen av organisationsteori för att förstå inte bara en enskild organisations verklighet utan också vårt samhälle i stort. Vår förhoppning är att läsning av boken både erbjuder och uppmuntrar till en förståelse för – och färdigheter att tala med andra om – hur organisering och det samtida samhället kan förstås, säger författarna.

Om Kurslitteraturpriset

Kurslitteraturpriset delas årligen ut av Studentlitteratur och syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola.

Traditionsenligt har även två hederspristagare utsetts, Språklig sårbarhet i förskola och skola av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson och Eva Sventelius, samt Psykologin som vetenskap av Lars-Gunnar Lundh och Artur Nilsson. Samtliga pris delas under högtidliga former ut i Stockholm den 14 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor till förstapriset och 50 000 kronor vardera till de två hederspriserna.

Vill du veta mer om Kurslitteraturpriset och läsa motiveringarna i sin helhet? Se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

För ytterligare kommentarer kontakta:
Stefan Persson, VD Studentlitteratur och juryns ordförande
E-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.