Årets Läkemedelsprofil och Årets Apoteksprofil utsedda i dag

Cecilia De Pedro, hållbarhetschef på Apotek Hjärtat, och Stina Salomonsson, outcome research executive director på läkemedelsbolaget MSD, har i dag fått utmärkelser för sina insatser på apoteks- och läkemedelsområdet.

Cecilia De Pedro har utsetts till Årets Apotekssprofil 2021 och Stina Salomonsson till Årets Läkemedelsprofil 2021.

Utmärkelserna delades ut i samband med en träff i det professionella nätverket Pharma Network. Pharma Network är en del av Dagens Medicins område Ledarskap för vårdenPriset delades ut av Jonny Sågänger, redaktör för nyhetstjänsterna Läkemedelsmarknaden, Apoteksmarknaden och Digital Hälsa.

Cecilia de Pedro får utmärkelsen för att hon är en pionjär som med lång uthållighet arbetar med att göra apoteksverksamheten till en mer hållbar bransch. Hon har bland annat varit med om att ta fram en miljö- och hållbarhetsguide för receptfria läkemedelsvaror på apotek.

Stina Salomonsson är sedan flera år tillbaka en ledande person i samarbetet mellan Karolinska Institutet, KI, och MSD:s globala forskningsorganisation inom registerstudier – Core, Center for observational and real-world evidence. I samarbetet läggs stor vikt vid att sätta patienten i fokus och optimalt utnyttjande av tillgänglig hälsodata, real world data, RWD. Under Stina Salomonssons ledning har samarbetet mellan MSD och KI förlängts med ytterligare fem år.

Kriterier för priserna

Årets Apoteksprofil är ett pris som uppmärksammar energiska nytänkare som är en förebild inom apoteksbranschen med samhällsengagemang och en stark vilja att utveckla apoteksverksamheten, med kundernas hälsa i fokus.

Årets Läkemedelsprofil prisar personer som skapar bryggor mellan vård, industri, forskning och patienter, involverar patienter i utvecklingsinsatser inom hälso- och sjukvården och tar nya grepp inom läkemedelsområdet för att möta dagens utmaningar.

Vinnarna av de båda utmärkelserna koras genom en sammanvägning av inkomna röster och juryns bedömning. I juryn ingår nyhetstjänsterna Läkemedelsmarknadens och Apoteksmarknadens redaktion.

Bildtext Cecilia de Pedro:
Cecilia de Pedro, Apotek Hjärtat, har utsetts till Årets Apoteksprofil 2021. Fotograf: Pax Engström Nyström

Bildtext Stina Salomonsson:
Stina Salomonsson, MSD,  har utsetts till Årets Läkemedelsprofil 2021. Fotograf: Pax Engström Nyström

cecilia.de.pedro@apotekhjartat.se
Stina.salomonsson@merck.com
jonny.saganger@dagensmedicin.se 070 620 28 43
nina.hedlund@dagensmedicin.se 070 455 72 62

Nyhetstänsterna Läkemedelsmarknaden och Apoteksmarknaden samt Pharma Network ingår i Dagens Medicin, en del av DI-Gruppen.