Årets Ledare säsongen 2021/2022 heter Kjell-Åke Andersson

Årets Ledare i svensk ishockey utses av Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna efter omröstning bland föreningens medlemmar. Hederspriset har delats ut sedan säsongen 1991/92. Percy Nilsson, Malmö IF fick priset första gången, Sam Hallam, Växjö Lakers i fjol.

Efter säsongen 2021/22 har Kjell-Åke Andersson, Östersunds IK, en verklig trotjänare i ishockeyns tjänst, utsetts till Årets Ledare.

Han började spela ishockey i Östersund som 16-åring och spelade fram till att han fyllde 36 år. Därefter har Kjell-Åke fortsatt som ledare i alla tänkbara funktioner i klubben och allt som oftast kallats föreningens allt-i-allo.

Han har varit kanslichef, Team Manager och Head coach för hockeylaget de senaste sex åren. Efter ett närmast otroligt drama i kvalserien från allettan till Hockeyallsvenskan gick Kjell-Åke Anderssons dröm i uppfyllelse.

Östersunds IK besegrade Nybro IK borta i avslutningsmatchen med 3-2, segermålet e n (!) sekund före full tid och återfinns alltså nästa säsong i landets näst högsta serie.

Juryns motivering till Årets Ledare Kjell-Åke Andersson, Östersunds IK:

”En idrottens och ishockeyns man i ordets rätta bemärkelse. Efter 35 år som trotjänare i klubben i hans hjärta blev hans drömmar verklighet. Östersunds IK blev klart för Hockeyallsvenskan efter ett sällsynt skådat slutdrama.”

Tidigare vinnare >