Årets Lydiapris går till Karolina Pernling från Mora

I helgen delas Lydiapriset ut i Mora. Årets pristagare är ungdomsprästen Karolina Pernling från Mora församling. Lydiapriset delas ut av Västerås stift till prästvigda kvinnor som gjort en skillnad för ungdomsarbetet i stiftet. I år hålls prisutdelningen i samband med eventet Fighting the Darkness som samlar hundratals konfirmander från Dalarna.
Årets Lydiapristagare Karolina Pernling får utmärkelsen för sina viktiga insatser för ungdomar i Mora. Priset har fått sitt namn efter teologen Lydia Wahlström från Västerås stift.

– Det känns som en stor ära. Jag är oerhört glad, tacksam och stolt över utmärkelsen. Det känns lite extra roligt med tanke på att min äldsta dotter heter Lydia, säger Karolina Pernling om priset.

Karolina Pernling har arbetat med ungdomar sedan hon själv konfirmerades och valde att fortsätta som hjälpledare och senare som ideell medarbetare i Svenska kyrkan. Som präst har hon bland annat samverkat med många skolor i värdegrundsprojekt, arbetat som skolpräst och jobbar numera med konfirmander, unga ledare och unga vuxna i Svenska kyrkan i Mora.

– Ungdomarna ger mig mycket. De får mig att tänka efter och reflektera i samtal och möten. Min drivkraft har alltid varit att jag vill hjälpa ungdomar att stärka deras självkänsla och självförtroende.

Karolina Pernling menar att kyrkans arbete som riktas mot ungdomar är viktigt, både för ungdomarna och för kyrkan som organisation.

– Tyvärr är det många ungdomar som mår dåligt idag och då är det viktigt att finnas där som vuxen. Att vara någon som har tid och ta ungdomarna på allvar, lyssna till dem och låta dem bli sedda och bekräftade. Våra ungdomar har också mycket att visa och lära oss vuxna. Tillsammans kan vi fortsätta vara en levande och utvecklande kyrka som lever i tiden och blickar framåt.

Karolina Pernling önskar att det fanns möjlighet att göra ännu mera för ungdomar.

– Jag vill att kyrkan ska vara en plats där våra ungdomar fullt ut och på riktigt kan få vara sig själva utan en massa masker, måsten och krav. Att vi som kyrka kan vara en oas där det ges möjlighet att bara få vara. Och där det även ges möjlighet att fyllas på med kraft och energi.

I motiveringen till priset står det att ”Karolinas insats visar på styrkan i det engagemang som bär genom motgång”. Den styrkan hittar hon hos sin sambo och familj, men också i bönen.

– Bönen är viktig för mig. Att be, stanna upp, tänka efter, reflektera, finna kraften och styrkan om det så är i kyrkorummet, i naturen eller var jag än befinner mig.

Juryns motivering

Karolina Pernling har, under lång tid, varit en viktig person för unga människor i Mora. Med engagemang och stor pedagogisk kompetens har hon troget, tåligt och med stort hjärta, spelat en avgörande roll för ungdomsarbetet i församlingen. Karolinas insats visar på styrkan i det engagemang som bär genom motgång.

Om Lydiapriset
Lydiapriset delas ut av Västerås stift till prästvigda kvinnor som gjort skillnad för ungdomsarbetet i stiftet. Priset har fått sitt namn efter två Lydior. Dels Lydia Wahlström från Barkarö utanför Västerås, född 1869. Hon drömde om att bli prästvigd men blev istället historiker och pedagog. Hon var en av de första kvinnorna som läste vid Uppsala universitet och blev så småningom rektor för Åhlinska skolan i Stockholm. Dels Lydia från Thyatira som enligt Apostlagärningarna i Bibeln var storföretagare och känd för sin envishet. Med sina kontakter och ekonomiska resurser ska hon ha varit en viktig person i den tidiga kyrkan.

Karolina Pernling, ungdomspräst Mora församling, karolina.pernling@svenskakyrkan.se, 0250-55 29 80

Cecilia Redner, stiftsadjunkt Västerås stift med inriktning på barn och ungdom, cecilia.redner@svenskakyrkan.se, 021-17 85 55