Årets marknadsföringsbok 2016

Årets marknadsföringsbok 2016

Årets marknadsföringsbok 2016 har tilldelats 90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter. Författaren till boken, Anders Parment, verksam vid Stockholms universitet, tog emot den årliga utmärkelsen under Tendensdagen 2016 som arrangerades av Sveriges Marknadsförbund och Marknadsföreningen i Stockholm den 20:e oktober.

I boken lär vi känna 90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter. Boken bygger på flera svenska och internationella studier och ger en rik beskrivning av den grupp människor som är födda under 1990-talet och den uppväxtmiljö som har format dem, men också jämförelser med Generation Y, Generation X och Baby Boomers.

Motiveringen för Årets Marknadsföringsbok lyder:
“I boken 90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter beskriver Anders Parment på ett lysande sätt, generationsbegreppet rent allmänt och hur man kan förstå och samarbeta med denna generation, inte bara som kunder.”

Hederspris 2016

Boken Butiken, sortiment och kampanjerna skriven av Mikael Hernant, verksam vid Handelshögskolan i Stockholm samt vid Högskolan i Skövde, tilldelades ett av årets två hederspris.

Boken handlar om uppföljning av det ekonomiska resultatet i olika delar av en butikskedjas verksamhet. Vilka åtgärder skall vidtas var någonstans i företaget, och i vilken ordning skall åtgärderna vidtas? Författaren besvarar frågeställningen genom olika ekonomiska nyckeltal och modeller. På ett systematiskt och pedagogiskt sätt visas hur företagsledningen kan följa upp det ekonomiska resultatet i butikerna (som helhet), butikernas sortimentavdelningar, butikernas produkter, och butikernas kampanjer.

Motiveringen lyder:

Mikael Hernants övergripande frågeställning om vilka åtgärder som skall vidtas och i vilken ordning, behandlas på ett ytterst förtjänstfullt sätt i boken Butiken, sortimentet och kampanjerna.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.