Årets marknadsföringsbok 2020 vill göra samhället hållbart med marknadsföring

Kan marknadsföring vara ett viktigt verktyg i ambitionen att skapa en bättre, mer hållbar värld? Årets marknadsföringsbok 2020, Unboxing Marketing, menar just detta.
Fotograf: Anders Andersson/Studentlitteratur AB

Utmärkelsen Årets marknadsföringsbok 2020, som delas ut av Sveriges Marknadsförbund, har tilldelats Unboxing Marketing och författarna Benjamin Hartman, Jacob Östberg, Anders Parment och Cecilia Solér.

Ökad förståelse för marknadsföring
I juryns motivering sägs bland annat: ”Författarna beskriver på ett pedagogiskt sätt hur marknadsföring skapar värde för konsumenter, företag och samhället och utmaningar kring detta. På välbalanserat sätt speglas flera perspektiv på marknadsföring med utgångspunkten i liknelsen med ’unboxing’ dvs. att packa upp en ny fysisk produkt för första gången. Juryn uppfattar att boken ger en ökad förståelse för marknadsföring i ett bredare perspektiv. Boken är trots att den är skriven på engelska lättläst och överskådlig och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll.”

Författarnas ambition med boken är att uppmuntra marknadsförare att vara kritiska, dels mot såväl sin egen konsumtion som företagets praktiker och dels ifrågasätta den kunskap och de perspektiv som presenterats under grundkurser i marknadsföring.

- Marknadsföring kan vara ett viktigt verktyg i ambitionen att skapa en bättre, mer hållbar värld, menar författarna.

Starka krafter påverkar
I Unboxing Marketing diskuterar och besvarar författarna frågor om hur marknadsföring kan skapa värde för konsumenter, företag och samhället i stort, hur och varför marknadsföring har blivit så inflytelserikt att konsumtionen definierar och präglar hela vår kultur. Boken riktar sig till studenter och är tänkt att fungera som fördjupning och komplement till grundböcker i marknadsföring. Den bygger på den senaste vetenskapliga forskningen för att blotta några av de stora krafterna, såsom globalisering, hållbarhet och polarisering, som påverkar samhället och marknadsföringen idag.

- Boken blir en liten – men viktig – pusselbit i studentens högre studier och intellektuella utveckling där det man har lärt sig tidigare ifrågasätts och där man lär sig att se saker från olika perspektiv, menar författarna.

Fotograf: Anders Andersson/Studentlitteratur AB

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.