Årets marknadsföringsbok 2020 vill göra samhället hållbart med marknadsföring

Kan marknadsföring vara ett viktigt verktyg i ambitionen att skapa en bättre, mer hållbar värld? Årets marknadsföringsbok 2020, Unboxing Marketing, menar just detta.

Fotograf: Anders Andersson/Studentlitteratur AB

Utmärkelsen Årets marknadsföringsbok 2020, som delas ut av Sveriges Marknadsförbund, har tilldelats Unboxing Marketing och författarna Benjamin Hartman, Jacob Östberg, Anders Parment och Cecilia Solér.

Ökad förståelse för marknadsföring
I juryns motivering sägs bland annat: ”Författarna beskriver på ett pedagogiskt sätt hur marknadsföring skapar värde för konsumenter, företag och samhället och utmaningar kring detta. På välbalanserat sätt speglas flera perspektiv på marknadsföring med utgångspunkten i liknelsen med ’unboxing’ dvs. att packa upp en ny fysisk produkt för första gången. Juryn uppfattar att boken ger en ökad förståelse för marknadsföring i ett bredare perspektiv. Boken är trots att den är skriven på engelska lättläst och överskådlig och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll.”

Författarnas ambition med boken är att uppmuntra marknadsförare att vara kritiska, dels mot såväl sin egen konsumtion som företagets praktiker och dels ifrågasätta den kunskap och de perspektiv som presenterats under grundkurser i marknadsföring.

- Marknadsföring kan vara ett viktigt verktyg i ambitionen att skapa en bättre, mer hållbar värld, menar författarna.

Starka krafter påverkar
I Unboxing Marketing diskuterar och besvarar författarna frågor om hur marknadsföring kan skapa värde för konsumenter, företag och samhället i stort, hur och varför marknadsföring har blivit så inflytelserikt att konsumtionen definierar och präglar hela vår kultur. Boken riktar sig till studenter och är tänkt att fungera som fördjupning och komplement till grundböcker i marknadsföring. Den bygger på den senaste vetenskapliga forskningen för att blotta några av de stora krafterna, såsom globalisering, hållbarhet och polarisering, som påverkar samhället och marknadsföringen idag.

- Boken blir en liten – men viktig – pusselbit i studentens högre studier och intellektuella utveckling där det man har lärt sig tidigare ifrågasätts och där man lär sig att se saker från olika perspektiv, menar författarna.

Fotograf: Anders Andersson/Studentlitteratur AB

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

När samhället är förälder – hur kan vi förbättra arbetet med placerade barn24.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

För att stärka barns rättigheter implementerades barnkonventionen i svensk lag år 2020. Trots detta finns en stor kritik mot hur placerade barn behandlas. Samtidigt finns ett arbetsmiljöproblem där personalen behöver stöd för att kunna hjälpa barnen på rätt sätt. Annelie Karlsson, specialpedagog och Jennie Linde, pedagog, har skrivit boken När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn (Studentlitteratur, 2021) där de metoder som presenteras går helt i linje med barnkonventionen. Författarna har båda lång erfarenhet av att möta barn och unga i svåra situationer.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.

Den (o)mänskliga faktorn och framtidens digitala arbetsmiljö18.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

– Möjligheterna att utnyttja ny teknik till ett effektivare arbete, högre säkerhet och bättre digital arbetsmiljö är stora. Men svårigheterna att nå dit är omfattande och erfarenheterna delvis dåliga, säger Bengt Sandblad, professor vid Uppsala universitet som tillsammans med Lena Kecklund, VD för MTO Säkerhet, skrivit boken Den (o)mänskliga faktorn. Båda har lång erfarenhet av digitalisering, automatisering och riskhantering i verksamheter.